Spółka Container Terminal Mala z Grupy CLIP podpisała umowę z TorKolem z Tychów na budowę terminala intermodalnego w Małaszewiczach. Inwestycja stanowi jedną z najistotniejszych inwestycji logistycznych ostatnich lat w Europie Środkowo-Wschodniej. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj” i ma zostać ukończone do czerwca 2026 r.
Terminal powstanie w strategicznym punkcie na granicy Unii Europejskiej (UE), gdzie przecinają się euroazjatyckie korytarze transportowe. Lokalizacja w Wolnym Obszarze Celnym pozwoli Polsce wzmocnić pozycję jako bramy towarowej między Wschodem a Zachodem, szczególnie w kontekście rosnącego znaczenia transportu intermodalnego w łańcuchach dostaw.
Obsługa ruchu w obu kierunkach między Chinami a Europą
Nowa inwestycja została zaprojektowana z myślą o dwóch głównych strumeniach tranzytowych – z Chin do Europy oraz z Europy do Chin. Terminal umożliwi przeładunki kolejowo-drogowe i kolejowo-kolejowe, w tym najważniejsze dla tego regionu połączenia między torem szerokim (1520 mm) używanym w krajach byłego ZSRR a europejskim torem o standardowym rozstawie szyn (1435 mm).
Zakres prac obejmuje budowę nowego układu torowego, modernizację torów przyjazdowo-odjazdowych oraz budowę placów i dróg z pełną infrastrukturą techniczną. Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenia przeładunkowe oraz systemy informatyczne najnowszej generacji.
Strategiczne znaczenie dla polskiej logistyki
To inwestycja o znaczeniu strategicznym zarówno dla CLIP Group, jak i dla całej Polski. Terminal w Małaszewiczach stanie się jednym z kluczowych ogniw infrastruktury transportowej Unii Europejskiej i umocni naszą pozycję jako operatora nowoczesnej logistyki intermodalnej – podkreśla Agnieszka Hipś, prezes Container Terminal Mala i CLIP Logistics.
Współpracujemy z firmą TorKol jako zaufanym i sprawdzonym partnerem, który wnosi do tego projektu doświadczenie, profesjonalizm i zdolność realizacji skomplikowanych zadań infrastrukturalnych. Wspólnie budujemy fundament pod przyszłość polskiej logistyki na międzynarodową skalę – dodała Agnieszka Hipś.
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości transportu kolejowego na osi wschód – zachód, stworzy nowe miejsca pracy i pobudzi rozwój gospodarczy regionu. Umowa została podpisana przez Agnieszkę Hipś oraz Sławomira Piątka, prezesa zarządu firmy TorKol.
Autor: Damian Malesza
Fot. CLIP Group
Zobacz również: