Spółka Trakcja rozszerzyła swój park maszynowy o zaawansowany technologicznie pojazd dwudrogowy Copma ZDS-5K. Inwestycja w nowoczesny sprzęt znacząco usprawni prace przy infrastrukturze kolejowej.
Nowy nabytek to czteroosiowy pojazd dwudrogowy w układzie TRIDEM, wyposażony we wleczoną, skrętną oś tylną. Takie rozwiązanie konstrukcyjne, mimo sporych gabarytów maszyny, zapewnia doskonałą zwrotność podczas poruszania się po drogach publicznych. Szczególnie istotnym elementem jest innowacyjny system z obrotowym tylnym wózkiem szynowym, umożliwiający sprawne wkolejanie choćby na wąskich przejazdach.
Pojazd ZDS-5K, który został zabudowany na podwoziu Volvo, może poruszać się po torach z prędkością do 50 km/h, a w trybie sterowania radiowego – do 5 km/h. Zastosowany w nim silnik spalinowy spełnia normę emisji spalin Euro 6, co minimalizuje jego wpływ na środowisko naturalne. Przystosowanie go do jazdy po torach o standardowej szerokości 1435 mm zajmuje zaledwie kilkanaście minut. Proces wkolejania może być zrealizowany na najbliższym przejeździe kolejowo-drogowym.
Dwudrogowy pojazd został kompleksowo wyposażony w specjalistyczny osprzęt niezbędny do prac przy sieci trakcyjnej. Na jego pokładzie znajduje się pantograf kolejowy z elektronicznym systemem pomiaru wysokości sieci, wykorzystującym technologię laserową. Zamontowano również korektor położenia sieci trakcyjnej oraz teleskopowy pomost roboczy mogący pomieścić do pięciu osób wraz z narzędziami. Dodatkowo pojazd dysponuje żurawiem hydraulicznym z koszem roboczym dla dwóch osób, oferującym zasięg do 14 m.
W kwestii łączności, pojazd Copma ZDS-5K został wyposażony w dwusystemowe radio kolejowe VHF/GSM-R, zapewniające komunikację zarówno w standardzie cyfrowym (GSM-R), jak i analogowym (VHF). Obsługuje także radiotelefoniczny system alarmowy „Radio-Stop”.
Pojazd, będący zoptymalizowaną i kompaktową wersją pociągu sieciowego, został wyprodukowany przez firmę Copma Polska – rodzimego producenta specjalistycznych pojazdów kolejowych, działającego na rynku od 2015 r. Przedsiębiorstwo ze stuprocentowym polskim kapitałem specjalizuje się w produkcji innowacyjnych pojazdów drogowo-szynowych oraz sprzętu do budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej.
Inwestycja stanowi istotny krok w kierunku modernizacji parku maszynowego Trakcji, przekładający się na zwiększenie efektywności operacyjnej i ekonomicznej spółki w zakresie prac montażowych, naprawczych i utrzymaniowych w zakresie sieci trakcyjnej oraz elektroenergetycznych linii napowietrznych.
Sprawdź także:
- Copma Polska dostarczyła specjalistyczny pojazd dwudrogowy dla spółki Trakcja System
- Copma Polska wprowadziła na rynek dwudrogową maszynę do reprofilacji szyn
- COPMA Polska podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2023
- Copma Polska dostarczyła ostatni z 3 pojazdów dwudrogowych ZDS-5 dla poznańskiej spółki ZRK DOM
- Copma Polska dostarczy dwudrogowy pojazd ratowniczy do wkolejania wagonów tramwajowych dla GAiT