Narodowy przewoźnik przyspiesza prace nad zakupem szybkich pociągów. Postępowanie przetargowe na 20 składów z opcją rozszerzenia do 55 ma zostać ogłoszony jeszcze w 2025 r. Nowe pojazdy muszą rozwijać minimum 320 km/h.
PKP Intercity rozpoczęło przygotowania do przetargu, co oznacza przyśpieszenie prac o kilka miesięcy. Zapytanie o informację w celu zbadania rynku zostało wysłane do dziewięciu producentów – polskich i zagranicznych. Pierwsze sygnały wskazują na zainteresowanie kontraktem ze strony polskich fabryk pociągów. W trakcie dialogu z oferentami analizowane będą warianty podwyższenia prędkości maksymalnej do 350 km/h.
Trasa Warszawa – Wrocław w mniej niż 100 minut
Pociągi będą przeznaczone na linie KDP budowane przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Pojadą one na trasie z Warszawy przez port lotniczy CPK i Łódź do Wrocławia lub Poznania. Wysoka prędkość maksymalna pojazdów ma zagwarantować, iż czas przejazdu z Warszawy do tych miast wyniesie mniej niż 100 minut. Możliwe będzie także wydłużenie kursów do sąsiednich europejskich stolic.
Zaproszenie dla polskiego przemysłu
PKP Intercity oczekuje udziału polskich producentów w przetargu. Zapytanie o informację zostało wysłane zarówno do krajowych, jak i zagranicznych wytwórców. Pierwsze sygnały wskazują na zainteresowanie kontraktem ze strony polskich fabryk pociągów, co może oznaczać udział rodzimego przemysłu w realizacji tego znaczącego zamówienia.
Komfort na wysokim poziomie
PKP Intercity określiło wymagania dla nowych składów. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji rozkładane fotele i stoliki, indywidualne oświetlenie oraz gniazdka elektryczne. Podróżni mają mieć zapewniony stały dostęp do Wi-Fi oraz informacji pasażerskiej, a także przestrzeń na bagaż.
W pojazdach będzie wydzielona strefa ciszy, część restauracyjna oraz rowerowa. Składy będą zaprojektowane z myślą o potrzebach różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy opiekunów z dziećmi.
Rekordowa liczba pasażerów
Zakup nowoczesnych i szybkich pociągów jest niezbędny ze względu na gwałtownie rosnącą liczbę pasażerów wybierających podróż z PKP Intercity. W pierwszym półroczu 2025 r. w podróż pociągami dalekobieżnymi wybrało się 40,4 mln pasażerów. To o ponad 9% więcej niż w tym samym okresie w 2024 r. i o 31% więcej niż dwa lata temu.
Frekwencja za wakacje potwierdza rekordowe wyniki PKP Intercity. Od 1 czerwca do 31 sierpnia z usług przewoźnika skorzystało 26 mln pasażerów. To o około 12% więcej niż w czasie ubiegłorocznego sezonu letniego i blisko 28% więcej niż dwa lata temu. Polacy pokochali podróże koleją – to trend, który wymaga odpowiedzi w postaci nowoczesnego taboru.
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Zobacz również: