TRAKO: kooperacja na linii PLK – LTG Infra dla lepszej wymiany danych o ruchu kolejowym – porozumienie podpisane

20 godzin temu

Sprawna wymiana informacji o ruchu pociągów między Polską a Litwą w czasie rzeczywistym – to cel porozumienia zawartego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA i litewskiego zarządcę infrastruktury kolejowej AB LTG Infra. Dokument doprecyzowuje zasady kooperacji obu partnerów i stanowi kolejny krok na drodze do ściślejszej współpracy.

Umowę podpisali podczas targów TRAKO w Gdańsku Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK SA, oraz Vytis Žalimas, dyrektor generalny i członek zarządu AB LTG Infra. Dokument reguluje szczegółowe procedury przekazywania danych o ruchu pociągów kursujących pomiędzy obydwoma krajami.

Sprawna wymiana danych o ruchu pociągów między Polską a Litwą w czasie rzeczywistym jest kluczowa dla zapewnienia bezpiecznych i efektywnych przewozów transgranicznych. Podpisane porozumienie pozwala nam na lepszą koordynację operacyjną, szybsze reagowanie na zmiany w ruchu oraz planowanie przyszłych inwestycji infrastrukturalnych. Efektywna wymiana informacji stanowi fundament bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu pociągów, co przełoży się na punktualność połączeń, komfort pasażerów oraz sprawność przewozów towarowych – powiedział Piotr Wyborski

Współpraca z polskim partnerem jest dla nas kluczowa. Real-time exchange of traffic data pozwoli na bardziej precyzyjne planowanie i szybsze reagowanie na zmiany w ruchu. To rozwiązanie, które wzmacnia cały system kolejowy w regionie – zaznaczył Vytis Žalimas.

PLK SA i LTG Infra współpracują systematycznie w ramach Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej, która działa na rzecz poprawy komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Litwą. Chodzi m.in. o wymianę doświadczeń oraz informacji przy modernizacji Rail Baltica, kooperację w rozwoju połączeń transgranicznych, w tym wdrażaniu rozwiązań technicznych i eksploatacyjnych oraz wprowadzania systemu ERTMS.

Zawarte dzisiaj porozumienie jest kolejnym elementem tej współpracy i uzupełnia wcześniejsze ustalenia.

Nowa jakość w wymianie danych

Zarządcy infrastruktury zobowiązali się do wzajemnego przekazywania danych z systemów zarządzania ruchem. Będą one wykorzystywane zarówno do monitorowania bieżącej sytuacji, jak i do prognozowania oraz planowania pracy pociągów. W dokumencie zapisano także zasady dotyczące bezpieczeństwa i poufności wymienianych informacji. Dzięki porozumieniu możliwe będzie m.in.:

  • bieżące monitorowanie ruchu pociągów transgranicznych,
  • szybsze reagowanie na zakłócenia i minimalizowanie ich skutków,
  • lepsze planowanie rozkładów jazdy i przepustowości linii,
  • optymalizacja wykorzystania infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy.

Rail Baltica – wspólna perspektywa

Najważniejszym projektem, który łączy oba kraje, pozostaje Rail Baltica – międzynarodowa trasa budowana w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Po stronie polskiej gotowy jest już odcinek Warszawa – Białystok, a na początek 2026 r. planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą odcinka Białystok – Ełk. Dla ostatniej części – od Ełku, przez Suwałki, do granicy w Trakiszkach – prowadzone są w tej chwili prace projektowe.

Po stronie litewskiej projekt również dynamicznie postępuje. W 2025 r. LTG Infra podpisała trzy nowe kontrakty o łącznej wartości 235 mln euro, obejmujące budowę 10 km torów między Šveicarija a Žeimiai oraz 18,9 km nasypu od Kaunasa do Šveicarija. Dodatkowo w lipcu 2025 r. podpisano kontrakt na budowę 12,1 km odcinka nasypu między Šėta a Ramygala.

Ten strategiczny projekt pozostaje fundamentem współpracy między PLK SA i LTG Infra, a podpisane porozumienia i kontrakty infrastrukturalne po obu stronach granicy pozwalają na stopniowe wdrażanie nowoczesnej, bezpiecznej i wydajnej sieci kolejowej w regionie państw nadbałtyckich.

Źródło: PLK SA
Fot. PLK SA

Zobacz również:

Gdańsk stolicą europejskiego kolejnictwa – TRAKO 2025 oficjalnie zainaugurowane
TRAKO: PLK zacieśnia współpracę ze spółkami zależnymi – wspólna baza maszyn torowych w ramach Grupy Kapitałowej
Idź do oryginalnego materiału