Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej podczas 16. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO podpisał porozumienie regulujące zasady wypożyczania maszyn torowych w ramach Grupy Kapitałowej Polskie Linie Kolejowe SA. Dokument obejmie wszystkie 5 spółek zależnych – Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej z Wrocławia (DOLKOM), Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska (PPMT), Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa (PNUIK), Zakład Robót Komunikacyjnych z Poznania (ZRK-DOM) oraz Trakcję. Wspólny system pozwoli efektywniej wykorzystać potencjał sprzętowy.
Grupa Kapitałowa PLK SA zarządza majątkiem o wartości ponad 130 mld zł i zatrudnia ponad 40 tys. osób. Wspólna baza sprzętowa obejmie najważniejsze maszyny niezbędne do prac utrzymaniowych i inwestycyjnych tj. podbijarki, profilarki, oczyszczarki tłucznia, zgrzewarki szyn, żurawie kolejowe czy pojazdy sieciowe.
Nowy system wypożyczania oznacza, iż sprzęt szybciej trafi tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Rozwiązanie zwiększy elastyczność w planowaniu prac na sieci kolejowej i przyspieszy realizację zadań utrzymaniowych oraz inwestycyjnych.
Spółki zależne znacząco wzmocniły potencjał techniczny
W ostatnich latach firmy należące do Grupy PLK przeszły istotną modernizację techniczną. Tylko w ramach dokapitalizowania z 2021 r., które wyniosło 850 mln zł, przeznaczono 690 mln zł na zakup nowych maszyn i urządzeń. Do spółek trafiły podbijarki, profilarki tłucznia, oczyszczarki, zgrzewarki dwudrogowe, pociągi sieciowe oraz żurawie kolejowe.
Łącznie realizowanych jest 39 zadań inwestycyjnych, z czego część została już zakończona, a kolejne maszyny czekają na dostawy i odbiory techniczne. Spółki zależne rozwijają się dynamicznie – ich przychody w 2025 r. mają osiągnąć poziom blisko 3 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 10% r/r.
Grupa Kapitałowa PLK SA chce wykorzystać efekt synergii
Dokument to przykład nowoczesnego zarządzania zasobami w największej polskiej grupie kolejowej. Stabilna sytuacja finansowa i nowoczesny sprzęt stanowią fundament dla sprawniejszej realizacji zarówno prac utrzymaniowych, jak i inwestycji modernizacyjnych w całym kraju.
Efektywniejsze wykorzystanie potencjału inwestycyjnego przełoży się na szybsze inwestycje i lepsze usługi kolejowe dla podróżnych oraz przewoźników w całej Polsce.
Fot. PLK SA
Zobacz również: