TRAKO: Stadler zaprezentował tysięczny pojazd wyprodukowany w Siedlcach – to FLIRT dla Kolei Mazowieckich

2 godzin temu

Podczas tegorocznej edycji targów TRAKO Stadler Polska świętuje istotny kamień milowy – wyprodukowanie w siedleckim zakładzie równo tysiąca pojazdów. Jubileuszowy egzemplarz prezentowany na targach to pięcioczłonowy FLIRT najnowszej generacji, który zasili szeregi spółki Koleje Mazowieckie (KM). Pociąg jest pierwszym z zamówień złożonych przez przewoźnika w 2024 r. W ramach tych kontraktów prodycent dostarczy łącznie choćby 75 jednostek do obsługi tras na Mazowszu.

To osiągnięcie podkreśla nie tylko skalę rozwoju firmy w Polsce, ale także symbolicznie zamyka
pełne sukcesów 18 lat działalności siedleckiego zakładu – od pierwszego do tysięcznego pojazdu,
oba w barwach Kolei Mazowieckich.

Wyprodukowanie tysięcznego pojazdu w naszym zakładzie w Siedlcach to wielkie osiągnięcie, z którego jesteśmy bardzo dumni. Stawiając na innowacyjność, jakość i lokalne zaangażowanie, zyskaliśmy zaufanie klientów w całej Europie – Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska.

Z Siedlec do 18 państw Europy

Historia Stadler Polska w Siedlcach rozpoczęła się w 2006 r. od kontraktu na dostawę 14
pojazdów FLIRT. 10 z nich trafiło do Kolei Mazowieckich. To zamówienie stało się impulsem do
uruchomienia zakładu produkcyjnego w Polsce. Od tamtego czasu wszystkie 237 pojazdów na
rynek krajowy – i wiele na eksport – powstają w Siedlcach. W ciągu ostatnich 18 lat zakład nieustannie się rozwijał – modernizował i rozbudowywał hale i biura, inwestował w nowoczesne technologie, budował sieć lokalnych dostawców i tworzył nowe miejsca pracy w obszarze produkcji oraz inżynierii. Dziś może pochwalić się imponującym bilansem: we współpracy z lokalnymi dostawcami i partnerami wyprodukował tysiąc pojazdów szynowych, które wożą pasażerów w 18 krajach Europy – m.in. w Holandii, Niemczech, we
Włoszech, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Estonii, Czechach, Austrii, na Węgrzech czy w Hiszpanii.

Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania naszych pracowników na każdym szczeblu.
Stadler Polska zatrudnia w tej chwili 1500 pracowników. Serdecznie wszystkim dziękuję za zaangażowanie! Dziękuję także naszym klientom i partnerom za zaufanie i dobrą współpracę. Szczególnie chciałbym wymienić tutaj Koleje Mazowieckie, z którymi nasza podróż w Polsce się rozpoczęła i z którymi dziś świętujemy 1000. Pojazd z Siedlec
– mówi Radosław Banach.

135 pociągów FLIRT z Mazowsza dla Mazowsza

Polska pozostaje największym rynkiem dla zakładu Stadler Polska – po polskich torach jeździ
obecnie 237 pojazdów wyprodukowanych w Siedlcach, m.in. w barwach PKP Intercity, Łódzkiej
Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Śląskich, MPK Kraków czy Kolei Mazowieckich. kooperacja spółki a z Kolejami Mazowieckimi to partnerstwo budowane przez niemal dwie dekady. Pojazdy zamówione w 2006 r. przez cały czas niezawodnie kursują po polskich torach, między innymi na trasie Warszawa – Siedlce. W latach 2020–2023 zakład dostarczył przewoźnikowi 61 jednostek FLIRT. W ramach kontraktów podpisanych w 2024 i 2025 r. Stadler Polska dostarczy Kolejom choćby do 75 nowych pociągów FLIRT.

Adam Struzik, marszałek woj. mazowieckiego: Koleje Mazowieckie zwiększają flotę pojazdów FLIRT Stadlera

Tysięczny pojazd wyprodukowany w fabryce Stadlera w Siedlcach, który wyjedzie na
mazowieckie tory w barwach Kolei Mazowieckich, to doskonałe podsumowanie naszej
wieloletniej owocnej współpracy. Dzisiaj Koleje Mazowieckie posiadają 71 pojazdów od Stadlera. W najbliższych latach flota naszego przewoźnika powiększy się o kolejne 64 pojazdy
– podkreśla
Adam Struzik.

Po zrealizowaniu obecnych zamówień Koleje Mazowieckie będą posiadały łącznie aż 135
pojazdów FLIRT. W perspektywie jest kolejna umowa na 11 jednostek. Nowe pociągi w znacznym
stopniu przyczyniają się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży na trasach z Warszawy
do miast i miejscowości na Mazowszu.

Jest mi niezmiernie miło, iż tysięczny pojazd, który wyjeżdża z fabryki Stadlera, będzie
użytkowany przez Koleje Mazowieckie. Stadler od lat jest naszym kluczowym partnerem, który
dostarcza pojazdy charakteryzujące się wysokim wskaźnikiem niezawodności. Aktualnie pojazdy
typu FLIRT stanowią ponad jedną piątą wszystkich pojazdów w naszym parku taborowym. Po
zrealizowaniu zamówień na kolejne pojazdy ten udział znacząco wzrośnie. Cieszy mnie fakt, że
wszystkie te pojazdy są produkowane na Mazowszu, co przyczynia się do rozwoju gospodarczego
całego regionu
– mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Źródło: Stadler
Fot. Stadler

Zobacz również:

Gdańsk stolicą europejskiego kolejnictwa – TRAKO 2025 oficjalnie zainaugurowane
Stadler: Projekt nowych pociągów InterCity dla GYSEV gotowy
Idź do oryginalnego materiału