Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dostawę nowych tramwajów, które mają znacząco poprawić jakość komunikacji miejskiej w stolicy. W ramach zamówienia podstawowego przewidziano zakup 20 pojazdów jednokierunkowych. Dodatkowo przetarg obejmuje opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne 140 tramwajów – w tym 44 jednokierunkowe i 96 dwukierunkowych.
Tramwaje optymalne dla warszawskiej sieci
Zgodnie z wymaganiami przetargu, nowe tramwaje będą miały maksymalną długość 33 metrów, co jest optymalne dla istniejącej infrastruktury – przystanków, hal postojowych, naprawczych, myjni oraz kabin lakierniczych. Tramwaje mają być wieloczłonowe, jednak ostateczna liczba członów pozostaje do decyzji producenta. Ważnym wymogiem jest pełna niskopodłogowość, co zwiększy dostępność dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Dopuszcza się jednak minimalne podniesienie poziomu podłogi nad wózkami skrajnymi (do 590 mm) oraz łagodne zwiększenie poziomu nad wózkami środkowymi (do 520 mm).
Pod względem pojemności tramwaje jednokierunkowe mają pomieścić co najmniej 230 pasażerów w warunkach standardowego obciążenia, a przy maksymalnym – 288 osób. Dla tramwajów dwukierunkowych wartości te wynoszą odpowiednio 235 i 295 pasażerów. Co istotne, w nowych pojazdach zwiększono liczbę miejsc siedzących: minimum 56 w tramwajach jednokierunkowych i 42 w dwukierunkowych, co jest znaczącym ulepszeniem w stosunku do aktualnie eksploatowanych pojazdów Hyundaia.
Nowoczesne udogodnienia dla pasażerów
Nowe tramwaje będą wyposażone w ładowarki USB, co umożliwi pasażerom ładowanie urządzeń mobilnych w trakcie podróży. Ponadto przewidziano zastosowanie nowoczesnych systemów ogrzewania i klimatyzacji, wykorzystujących ekologiczne czynniki chłodnicze. Dla poprawy komfortu wprowadzono także wymaganie dotyczące higienicznego pokrycia siedzeń wykonanego z ekoskóry.
Drzwi i wózki dostosowane do intensywnego ruchu
W tramwajach jednokierunkowych przewidziano minimum pięć par drzwi dwustrumieniowych, a w dwukierunkowych – po pięć par drzwi na każdą stronę pojazdu. Dopuszczono także możliwość zastosowania dodatkowych drzwi jednostrumieniowych. W tramwajach znajdą się skrętne wózki skrajne, które znacząco redukują hałas i zużycie torowisk, szczególnie na łukach.
Bezpieczeństwo i energooszczędność
Nowe pojazdy będą wyposażone w systemy antykolizyjne ostrzegające motorniczego przed kolizją, a także wspierające jego pracę w przypadku zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Energooszczędne rozwiązania, takie jak magazynowanie energii, pozwolą na awaryjne przejazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Harmonogram realizacji zamówienia
Umowa ramowa zostanie zawarta na okres 48 miesięcy, w ramach którego przewidziano dwa etapy realizacji zamówienia. Pierwszy obejmie ocenę ofert i wybór dostawcy, a drugi – zamówienie wykonawcze, które będzie realizowane w miarę pozyskiwania funduszy.
Pierwsze dwa tramwaje mają trafić do Warszawy w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy wykonawczej, a całość zamówienia podstawowego – w 28 miesięcy. Zamówienia opcjonalne mają być realizowane w ciągu 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych i 66 miesięcy dla dwukierunkowych.
Ogłoszenie przetargu na nowe tramwaje to kolejny krok w unowocześnianiu transportu miejskiego w Warszawie. Nowe pojazdy poprawią komfort podróży, przyczynią się do redukcji hałasu i emisji zanieczyszczeń, a także zwiększą bezpieczeństwo na torowiskach. Dzięki temu Warszawa umocni swoją pozycję jako lidera w ekologicznej i nowoczesnej komunikacji miejskiej w Polsce.
Zobacz również: