Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił polską wizję rozwoju europejskiego sektora kolejowego podczas sympozjum „Konkurencja i regulacje w sektorze kolejowym”, organizowanego przez Deutsche Bahn w Berlinie.
W swoim wystąpieniu, zatytułowanym „Infrastruktura i przewozy kolejowe napędzające europejską integrację”, wiceminister podkreślił znaczenie praktycznych i efektywnych rozwiązań dla pasażerów oraz konieczność uzupełnienia braków w europejskiej sieci kolejowej.
W wydarzeniu uczestniczyli również Prezes Zarządu Grupy PKP S.A. i Przewodniczący Międzynarodowego Unii Kolei Alan Beroud oraz Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP PLK Jakub Majewski.
Wyzwania i priorytety rozwoju kolei w Europie
Wiceminister Malepszak podkreślił, iż kluczowym wyzwaniem dla europejskiego transportu kolejowego nie są wyłącznie wielkie inwestycje, ale przede wszystkim skuteczne wdrażanie rozwiązań poprawiających codzienne funkcjonowanie kolei.
Często koncentrujemy się na wielkich projektach, podczas gdy wiele drobnych problemów pozostaje nierozwiązanych. Tymczasem działania możliwe do realizacji w krótkiej perspektywie, takie jak modernizacja i optymalizacja przewozów, mogą przynieść istotne korzyści dla pasażerów – podkreślił wiceminister.
Jednym z kluczowych wyzwań o znaczeniu europejskim, które wskazał wiceminister, jest elektryfikacja strategicznych tras transgranicznych między Polską a Niemcami.
Stosunkowo niewielkie projekty mogą mieć ogromne znaczenie dla integracji europejskiej sieci transportowej – zaznaczył Malepszak.
To nie zawsze kwestia wielkich inwestycji, ale efektywnego wdrażania nowych rozwiązań, choćby jeżeli skorzystamy z używanego taboru – dodał.
Priorytety Polski w czasie prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Wiceminister Malepszak zapowiedział, iż podczas polskiej prezydencji w Radzie UE kluczowym celem w obszarze kolejowym będzie rozwiązywanie konkretnych problemów, wypracowanie skutecznych strategii średnioterminowych oraz rozwój innowacyjnych rozwiązań opartych na rzetelnych prognozach zapotrzebowania na przewozy kolejowe.
Rozwój kolei dużych prędkości zawsze wymaga analizy realnego zapotrzebowania na przewozy w przyszłości – podkreślił wiceminister.
Debata z niemieckimi przedstawicielami sektora kolejowego
Po wystąpieniu wiceminister Piotr Malepszak wziął udział w sesji pytań i odpowiedzi wraz z Sekretarzem Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Cyfryzacji Niemiec, Stefanem Schnorrem, oraz Prezesem Deutsche Bahn, dr. Richardem Lutzem.
Wystąpienie wiceministra Malepszaka poprzedziło podsumowanie dotychczasowych działań na rzecz transportu kolejowego w Niemczech, zaprezentowane przez dr. Volkera Wissinga, Federalnego Ministra Cyfryzacji i Transportu Niemiec.
Źródło: MI