Dziś w Dąbrowie Górniczej zakończyło się Polskie Forum Transportu, Logistyki i Spedycji, o wydarzeniu informowaliśmy kilkukrotnie. To największa w kraju konferencja, na której wspólnie obradowali przedstawiciele władz, świata naukowego i branżowcy związani z transportem szynowym, drogowym, wodnym i lotniczym, by opracować spójne kierunki rozwoju transportu i mobilności w Polsce do roku 2030.
Wczoraj – zgodnie z programem, przygotowanym przez organizatorów, odbywały się panele tematyczne (w zakresie: nauka, edukacja, gospodarka, promocja), sesje podsumowujące i sesje plenarne, była to świetnie merytorycznie zaplanowana część obszernej konferencji, w której brali udział znamienici goście, a którą przygotowali naukowcy, badacze, eksperci, prezesi i dyrektorzy przedsiębiorstw na co dzień zajmujący się tematami mobilności, logistyki, spedycji czy transportu.
Właściwym podsumowaniem obrad będzie opracowywany, przez specjalnie do tego powołany zespół fachowców, Raport Końcowy, na bazie którego opracowane mają być zmiany w ustawodawstwie i prawie, tak by polski transport w najbliższych latach (i nie tylko) rozwijał się najefektywniej.
Holistyczne podejście do tematu, zaproponowane przez organizatorów, sugeruje mieć nadzieję, iż owe wnioski posłużą istotnie do dobrych przemian i nie zostaną zmarnowane.
Dziś zaś odbyła się, z okazji 20 rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej – III Debata Polskich Ministrów Transportu (1989-2024). Do udziału w rozmowie o polskim transporcie, logistyce i spedycji zostali zaproszeni wszyscy dawni i obecny – ministrowie, czyli A. Wielądek, E. Waligórski, Z. Jaworski, B. Liberadzki, E. Morawski, T. Syryjczyk, J. Widzyk, M. Pol, K. Opawski, J. Polaczek, C. Grabarczyk, E. Bieńkowska, M. Wasiak, A. Adamczyk i D. Klimczak, nie wszyscy jednak mogli dołączyć, w ich zastępstwie pojawili się także wiceministrowie.
Wspólnie wybrzmiałym wnioskiem, płynącym z debaty, okazało się stwierdzenie, iż polska polityka transportowa nie może być zależna od zmieniającej się władzy, nie może być koniunkturalna, potrzebna jest spójna, stabilna polityka mobilności w kraju, gdyż od niej zależy wiele branż polskiej gospodarki i jej przyszłość.
Drugim istotnym wydarzeniem, które miało dziś miejsce w Dąbrowie Górniczej był jubileusz 45-lecia pracy naukowo-dydaktycznej profesora Marka Sitarza, czyli jednego z głównych pomysłodawców Forum – Transpol 2024. To wybitny specjalista branży transportowej i logistycznej, a także zasłużony pedagog, w tej chwili Kierownik Katedry Transportu Szynowego Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Gratulacjom i życzeniom nie było końca, do których przyłącza się także SektorKolejowy.pl.