Transport zwierząt to temat, który w ostatnich latach wzbudza szczególne zainteresowanie zarówno wśród rolników, hodowców, jak i organizacji prozwierzęcych. Unia Europejska aktywnie pracuje nad nowym rozporządzeniem, którego celem ma być zwiększenie ochrony zwierząt podczas przewozu. Z inicjatywy sekretarza stanu Jacka Czerniaka zorganizowano spotkanie, podczas którego omówiono aktualne propozycje zmian w przepisach.
Komisja Europejska chce, by transport zwierząt był bardziej bezpieczny
W ubiegłym roku Komisja Europejska przedstawiła projekt nowego rozporządzenia dotyczącego transportu zwierząt. Projekt skupia się przede wszystkim na ograniczeniu czasu transportu, zapewnieniu lepszych warunków przewozu, a także ochronie zwierząt przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Transport zwierząt na nowych zasadach ma zapewnić poprawę ich dobrostanu, zarówno w przypadku przewozów wewnątrz Unii Europejskiej, jak i poza jej granice.
Przedstawiciele polskiego resortu rolnictwa zorganizowali spotkanie, podczas którego omówiono aktualne propozycje zmian w przepisach. Spotkanie zainicjowane przez sekretarza stanu było częścią szerszych konsultacji publicznych. Wzięli w nim udział przedstawiciele związków rolniczych i hodowców, którzy mieli okazję podzielić się swoimi obawami i postulatami. Jednym z najczęściej poruszanych tematów było ryzyko, iż nowe przepisy mogą wpłynąć na rentowność hodowli zwierząt, w szczególności ze względu na potencjalne koszty dostosowania się do nowych standardów.
Minister Jacek Czerniak podkreślił, iż Ministerstwo Rolnictwa traktuje kwestie związane z transportem zwierząt priorytetowo. Produkcja zwierzęca jest istotnym elementem gospodarki rolnej w Polsce, a dostosowanie się do nowych przepisów wymaga odpowiednich regulacji i wsparcia. W trakcie spotkania przedstawiono także postępy prac na poziomie europejskim, w Grupie Roboczej ds. Zwierząt i Zagadnień Weterynaryjnych, która działa w Brukseli nad szczegółami projektu rozporządzenia.
Proponowane przez unijnych dygnitarzy przepisy przewidują kilka istotnych zmian w zakresie transportu zwierząt:
- Ograniczenie czasu transportu i wprowadzenie obowiązkowych przerw – w trosce o zdrowie zwierząt planuje się wprowadzenie limitów czasowych, aby nie były one transportowane zbyt długo bez odpoczynku.
- Większa przestrzeń dla zwierząt – nowe regulacje określają minimalną przestrzeń, jaką należy zapewnić transportowanym zwierzętom. Ilość miejsca będzie zależeć od gatunku i wagi zwierzęcia.
- Poprawa warunków eksportowych poza UE – przewiduje się bardziej restrykcyjne wymagania dla przewoźników wywożących zwierzęta poza Unię Europejską, aby zapewnić im odpowiednie warunki aż do miejsca docelowego.
- Określenie dopuszczalnych temperatur podczas transportu – szczególna uwaga zostanie poświęcona ochronie zwierząt przed ekstremalnymi temperaturami. Dodatkowo przewiduje się dodatkowe zabezpieczenia dla zwierząt wrażliwych, takich jak zwierzęta w ciąży czy młode cielęta.
- Cyfrowe narzędzia w monitoringu transportu – w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i ułatwienia egzekwowania przepisów planowane jest wykorzystanie nowoczesnych technologii do monitorowania przewozu zwierząt.
Nowe regulacje mogą mieć znaczący wpływ na branżę hodowlaną. Skrócenie czasu transportu oraz zwiększenie przestrzeni dla zwierząt może wymagać zakupu nowych środków transportu lub modernizacji już istniejących. Hodowcy wyrażają obawy, iż konieczność dostosowania się do nowych standardów może negatywnie wpłynąć na koszty produkcji, co w efekcie może odbić się na cenach produktów odzwierzęcych.
Rozporządzenie ma wejść w życie w ciągu najbliższych latach
Zwierzęta przewożone na duże odległości narażone są na stres, odwodnienie oraz ryzyko chorób. Długotrwały transport zwierząt w trudnych warunkach może negatywnie wpłynąć na ich zdrowie, a w skrajnych przypadkach prowadzić choćby do śmierci. Nowe przepisy mają ograniczyć cierpienie zwierząt oraz zwiększyć kontrolę nad ich dobrostanem podczas przewozu.
Grupa Robocza ds. Zwierząt i Zagadnień Weterynaryjnych w Brukseli intensywnie pracuje nad finalizacją projektu. Zgodnie z planem, rozporządzenie ma wejść w życie w najbliższych latach, a jego pełne wdrożenie będzie wymagało współpracy między krajami członkowskimi oraz dostosowania przepisów krajowych.
W najbliższym czasie planowane są kolejne spotkania oraz konsultacje w ramach prac nad projektem. Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, będzie musiała dostosować swoje przepisy do nowych regulacji, a także zapewnić odpowiednie wsparcie dla branży rolniczej, aby umożliwić płynne przejście na nowy system.
ZUS dla kierowców ciężarówek czekają zmiany? Znamy stanowisko resortu