Na warszawskim Dworcu Centralnym rusza inwestycja, która ma znacząco usprawnić ruch kolejowy w stolicy. Podpisano umowę na budowę tzw. trapezu rozjazdowego, czyli układu czterech dodatkowych rozjazdów, który zwiększy przepustowość stacji i pozwoli obsłużyć większą liczbę pociągów.
Kluczowa inwestycja w listopadzie
Prace zaplanowano na okres od 8 do 16 listopada. Oprócz budowy trapezu, wymienione zostaną także wyeksploatowane rozjazdy na przystanku Warszawa Włochy. Rozwiązanie to pozwoli na bardziej elastyczne prowadzenie ruchu pociągów, co okaże się szczególnie istotne w czasie modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Tamtejsze prace będą wiązać się z czasowym zamknięciem torów na odcinku między Wschodnią a Centralną.
Nowoczesne rozwiązania i bezpieczeństwo
Budowa trapezu nie tylko zwiększy liczbę możliwych przejazdów i manewrów, ale również podniesie bezpieczeństwo ruchu. W ramach inwestycji zainstalowane zostaną nowoczesne urządzenia SRK (Sterowanie Ruchem Kolejowym).
Umowę na realizację robót podpisano z firmą Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. Wartość kontraktu wynosi około 6,5 mln zł netto. Inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu państwa.
Zmiany w kursowaniu pociągów
Na czas prac ruch na Warszawie Centralnej zostanie wstrzymany, a pociągi skierowane na inne trasy:
-
Przez Warszawę Gdańską i Warszawę Śródmieście pojadą wybrane składy dalekobieżne, m.in. z Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni i Olsztyna.
-
Na stacji Warszawa Główna zakończą bieg pociągi z kierunku zachodniego, w tym Polregio, ŁKA i SKM (S3) z i do Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic i Płocka.
-
Na stacji Warszawa Wschodnia kończyć będą trasę składy z kierunku wschodniego, m.in. z Terespola, Modlina, Legionowa (S3) oraz Kolei Mazowieckich z Siedlec i Łukowa.
Centralna gotowa na przyszłość
Choć prace oznaczają kilkudniowe utrudnienia, w dłuższej perspektywie przyczynią się do sprawniejszej obsługi pasażerów w stolicy. Dzięki nowym rozjazdom Warszawa Centralna zyska większą elastyczność w prowadzeniu ruchu pociągów, co pozwoli lepiej sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podróże koleją.