Zespół przejściowy Donalda Trumpa, pod kierownictwem znanego potentata naftowego Harolda Hamma, zapowiada radykalne zmiany w polityce energetycznej USA. Na celowniku znalazła się ulga podatkowa w wysokości 7 500 dolarów, oferowana nabywcom pojazdów elektrycznych (EV). jeżeli Trump zlikwiduje ulgi na elektryki, może to całkowicie zmienić krajobraz rynku motoryzacyjnego, hamując rozwój konkurencyjnych technologii i wpływając na plany największych producentów samochodów w Stanach Zjednoczonych.
Czy Trump zlikwiduje ulgi podatkowe na elektryki?
Likwidacja ulgi to część większej reformy podatkowej, mającej na celu uproszczenie systemu i wzmocnienie pozycji tradycyjnych sektorów gospodarki, takich jak ropa i gaz. Według źródeł zbliżonych do zespołu przejściowego, Trump zlikwiduje ulgi na elektryki, bowiem są one postrzegane jako łatwy cel – stosunkowo mało popularny wśród Republikanów i potencjalnie możliwy do usunięcia bez większych kontrowersji wśród wyborców Trumpa.
Trump w kampanii wyborczej otwarcie krytykował „mandaty Bidena na elektryki”, nie precyzując jednak, jakie konkretnie regulacje chce znieść. Dziś wiemy, iż jednym z priorytetów jego administracji ma być eliminacja dotacji związanych z czystą energią, co obejmuje także wsparcie dla aut elektrycznych.
Co ciekawe, przedstawiciele Tesli – największego producenta samochodów elektrycznych w USA – poparli zniesienie ulgi. Elon Musk, dyrektor generalny firmy, stwierdził, iż decyzja ta może lekko zaszkodzić sprzedaży Tesli, ale jednocześnie będzie „katastrofalna” dla jej konkurentów.
Tesla, która posiada zaawansowaną technologię i efektywne procesy produkcyjne, może lepiej poradzić sobie z brakiem wsparcia finansowego niż inne firmy, takie jak General Motors czy Ford. Musk wielokrotnie podkreślał, iż zdolności inżynieryjne Tesli pozwalają jej na niższe koszty produkcji, co daje przewagę nad rywalami, szczególnie w trudniejszych warunkach rynkowych.
Trump Pledges To End Electric Car Subsidies And Promote The US Auto Industry Back To Worldwide Dominance
Check Out Our Live Stream Here: https://t.co/d9KUv23ouI pic.twitter.com/Jzo3RXjene
— Alex Jones (@RealAlexJones) November 13, 2024
Jak zniesienie ulgi wpłynie na przemysł motoryzacyjny?
Jeśli Trump zlikwiduje ulgi na elektryki, decyzja może poważnie osłabić rywali Tesli, którzy dopiero próbują znaleźć swoje miejsce na rynku elektryków. Firmy takie jak Ford czy GM wciąż ponoszą duże straty związane z produkcją aut elektrycznych i polegają na zachętach podatkowych, by przyciągnąć klientów.
Przykładem może być Ford, który notuje miliardowe straty w swoim dziale pojazdów elektrycznych i już teraz walczy z niskim popytem na model F-150 Lightning – elektryczną wersję popularnego pick-upa. W przypadku utraty ulg popyt ten może jeszcze bardziej się załamać.
Zniesienie ulgi na EV wpisuje się w szerszą strategię Trumpa, mającą na celu wzmocnienie amerykańskiego przemysłu naftowego i gazowego. Harold Hamm, lider zespołu ds. polityki energetycznej, od dawna opowiada się za ograniczeniem programów wspierających czystą energię, w tym dotacji dla energii słonecznej, wiatrowej i technologii wodorowych.
W obliczu takich zmian Stany Zjednoczone mogą stracić przewagę w globalnym wyścigu o dominację w technologii pojazdów elektrycznych. Podczas gdy Chiny dynamicznie rozwijają swój rynek EV dzięki hojnym dotacjom rządowym, amerykańscy producenci, bez wsparcia federalnego, mogą mieć trudności z konkurowaniem na arenie międzynarodowej.
Chińczycy zachwyceni pomysłem
Decyzja o likwidacji ulg spotkała się z krytyką ze strony amerykańskich producentów samochodów oraz związków zawodowych. United Auto Workers (UAW), reprezentujące pracowników General Motors, Forda i Stellantis, ostrzegło, iż setki tysięcy miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym są zagrożone.
Eksperci wskazują, iż zniesienie ulg na EV może paradoksalnie sprzyjać chińskim producentom samochodów elektrycznych, takim jak BYD, którzy już dominują na rodzimym rynku. Chińskie firmy dzięki dotacjom oferują pojazdy elektryczne w cenach nieosiągalnych dla amerykańskich producentów.
W dłuższej perspektywie amerykański przemysł motoryzacyjny, pozbawiony wsparcia państwowego, może mieć trudności z przetrwaniem w konkurencji z dotowanymi zagranicznymi graczami.
Pożar elektrycznej ciężarówki Tesli. A ledwo co wypuścili ją na rynek