Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozpoczęły rewitalizację kluczowego odcinka linii nr 131 między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem. Do prac wykorzystywana jest wysokowydajna oczyszczarka tłucznia, która przyspieszy modernizację ponad 50 km infrastruktury. Kontrakt warty 215,7 mln zł współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) realizują firmy Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno–Torowe (PPMT) oraz Zakład Robót Komunikacyjnych (ZRK – DOM) z Poznania. Zakończenie inwestycji zaplanowano na maj 2026 r.
Linia kolejowa nr 131 stanowi jeden z najważniejszych korytarzy towarowych w Polsce, łącząc trójmiejskie porty ze śląskim zagłębiem przemysłowym. Trasa przebiega przez woj. łódzkie, wiążąc Górnośląski Okręg Przemysłowy, Częstochowski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z węzłem w Tczewie i dalej z Gdańskiem oraz Gdynią. Magistrala wpisana jest w europejski korytarz TEN-T Bałtyk – Adriatyk, co podkreśla jej międzynarodowe znaczenie dla wymiany handlowej.
Roboty obejmują odcinki Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek, gdzie od października 2025 r. trwa odnowa toru nr 2. W listopadzie na trasę wyjechała nowoczesna oczyszczarka tłucznia – sprzęt gwarantujący wysoką jakość i tempo realizacji. W ograniczonym zakresie prace objęły także 4 przyległe łącznice w rejonie Zduńskiej Woli i Inowrocławia.



Kompleksowy zakres prac
Inwestycja PLK zakłada wymianę szyn, podkładów oraz elementów sieci trakcyjnej na całym 50-kilometrowym fragmencie. Wykonawcy oczyszczą podsypkę oraz wzmocnią podtorze w wybranych punktach. Na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław zaplanowano remont pojedynczych rozjazdów. W Otoku i Karczynie zamontowane zostaną elektryczne systemy ogrzewania rozjazdów, eliminujące ryzyko oblodzenia oraz zaśnieżenia infrastruktury w okresie zimowym.
Projekt przewiduje również wzmocnienie czterech obiektów inżynieryjnych, w tym mostu i przepustów. Na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa zarówno w ruchu szynowym, jak i drogowym.
Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu transportu towarów między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem o blisko 20 min. Wzrośnie przepustowość szlaku, co przełoży się na większą częstotliwość i punktualność połączeń. Poprawi się także ogólna efektywność i dostępność transportu kolejowego na tej trasie.
PLK realizuje prace również na innych odcinkach
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory–Tczew na odcinku Zduńska Wola Karsznice–Inowrocław Rąbinek”, będącego elementem szerszego zadania „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 65”. W ubiegłych latach PLK zmodernizowały odcinek Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. W tym roku zakończy się modernizacja fragmentu Chorzów Batory – Nakło Śląskie, a odcinki od Inowrocławia do Tczewa znajdują się w fazie projektowania.
Fot. PLK
Zobacz również:

2 godzin temu






