Biuro Ochrony Finansów Konsumentów (CFPB) złożył pozew przeciwko Zelle i trzem bankom, które są jego właścicielami – Wells Fargo, Bank of America i JPMorgan Chase – twierdząc, iż nie „zabezpieczyły konsumentów przed powszechnymi oszustwami”. Zelle to sieć płatnicza zaprojektowana tak, aby konkurować z platformami płatniczymi, takimi jak Venmo i Cash App, ale CFPB twierdzi, iż banki „pośpiesznie” wprowadziło go na rynek, umożliwiając oszustwa, które kosztują konsumentów ponad 870 milionów dolarów od chwili premiery w 2017 r.
W pozwie przytacza się projekty i funkcje Zelle, w tym „ograniczony” proces weryfikacji tożsamości, który obejmuje przypisanie „tokena” do adresu e-mail użytkownika lub numeru telefonu komórkowego, którego może on użyć do zweryfikowania swojego konta dzięki jednorazowego hasła. Taka konfiguracja ułatwia oszustom przejmowanie kont, a także ukrywanie własnej tożsamości lub udawanie innych instytucji – twierdzi CFPB.
Niektóre problemy, które CFPB przytacza w projekcie Zelle.Skarga CFPB
CFPB oskarża Zelle i trio bankowe o zaniechanie wyśledzenia i szybkiego zatrzymania przestępców na platformie, ponieważ rzekomo nie przekazali oni informacji o znanych oszukańczych transakcjach innym instytucjom w sieci płatniczej. Zarzuca także Bank of America, JPMorgan Chase i Wells Fargo, iż pomimo „setek tysięcy” otrzymanych skarg nie uwzględniły odpowiednio ryzyka oszustwa.
Zelle wycofał się z pozwu – czytamy w oświadczeniu opublikowanym w piątek. „Ataki CFPB na Zelle są wadliwe pod względem prawnym i faktycznym, a moment wniesienia pozwu wydaje się być uzależniony od czynników politycznych niezwiązanych z Zelle” – powiedziała rzeczniczka Zelle, Jane Khodos. „Błędne ataki CFPB ośmielą przestępców, będą kosztować konsumentów więcej w postaci opłat, zdławią małe przedsiębiorstwa i utrudnią konkurowanie tysiącom banków lokalnych i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych”.
CFPB zwraca się do sądu o powstrzymanie spółki-matki Zelle, Early Warning Services i banków od naruszania przepisów dotyczących ochrony konsumentów oraz o zadośćuczynienie użytkownikom, między innymi karami.