Ostatnie prace będą realizowane od 22 kwietnia do 4 czerwca. W sześć tygodni zostaną ułożone tory i będzie rozwieszona sieć trakcyjna. W tym czasie tunel będzie zamknięty dla ruchu pociągów.
Linia kolejowa nr 274 Wrocław–Zgorzelec przez m.in. Jelenią Górę należy do ważnych połączeń lokalnych, wojewódzkich i krajowych. Niemal 300-metrowy tunel z XIX w. został zmodernizowany i poszerzony z 8,3 m do 11 m. Umożliwi to równoczesne przejazdy dwóch pociągów z prędkością do 120 km/godz. Wcześniej pociągi jeździły pojedynczo, osiągając jedynie 20 km/godz.
Kamienna obudowa wewnątrz tunelu kolejowego została zastąpiona mocniejszą konstrukcją żelbetową z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Oczyszczono i odbudowano portale obiektu. Prace prowadzono w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
Inwestycję realizowano z użyciem nowoczesnej technologii „tunel w tunelu”, co ograniczyło zmiany w komunikacji. Rozwiązanie pozwoliło prowadzić prace podczas przejazdów pociągów (ponad 30 na dobę), choć z okresowymi przerwami. W ostatnim etapie, montażu torów i sieci trakcyjnej, przeprawa będzie zamknięta. Te prace będą prowadzone w trybie całodobowym w ciągu sześciu tygodni.
Tunel trzciński oddano do użytku w połowie XIX w. Przebiega pod wzniesieniem Góry Tunelowej na terenie Wzgórz Dziwiszowskich na odcinku Janowice Wielkie–Wojanów linii kolejowej nr 274 Wrocław–Jelenia Góra. W obiekcie prowadzony jest ruch pasażerski i towarowy.
Wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych wynosi 130 mln zł. Termin zakończenia zadania to czerwiec 2024 r.
Przeczytaj także: Najdłuższy tunel zatapiany: wykop podmorski pod segmenty gotowy