Wydrążono tunel pod Zielonkami, który stanowi część budowanej północnej obwodnicy Krakowa, oznaczonej jako S52. Tunel ma 653 metry długości oraz trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Jest to drugi tego typu obiekt na trasie drogi ekspresowej S52, obok już zakończonego 496-metrowego tunelu w Dziekanowicach.
Tunel pod Zielonkami przebity na wylot
Tunel pod Zielonkami jest budowany przy pomocy metody podstropowej. W tym podejściu pierwszy etap prac obejmuje wykopanie szczelin w ziemi, które staną się podstawą dla ścian (nazywanych szczelinowymi) przyszłego tunelu. Te szczeliny są następnie wypełniane betonem i wzmocnione segmentami o długości około 7 metrów. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 metrów, a ich grubość wynosi od 80 do 100 centymetrów.
Jeden sektor składa się z odcinka ścian o długości 50 metrów. Po stężeniu i uzyskaniu odpowiedniej wytrzymałości ścian, ziemia nad przyszłym tunelem w obrębie tego sektora jest usuwana, a następnie betonowany jest strop o grubości około 1,5 metra. Po ukończeniu stropu usuwana jest ziemia spod niego, dlatego też tę technologię określa się jako metodę podstropową. Na zakończenie, po usunięciu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu.
Budowę tunelu rozpoczęto latem 2021 roku. Cyklicznie, co miesiąc, obiekt sukcesywnie się wydłużał o średnio około 25 metrów. Stopniowo usuwano ziemię spod kolejnych odcinków stropu, a następnie etapami betonowano dno tunelu. Teraz udało się ukończyć tunel, łącząc wykopy prowadzone zarówno od wschodniej, jak i zachodniej strony poprzez usunięcie ziemi spod ostatniego segmentu stropu. Ten krok umożliwia zakończenie procesu betonowania dna tunelu. Następne fazy prac obejmują konstrukcję jezdni, montaż instalacji i wyposażenia, oraz prace wykończeniowe.
Będzie ograniczenie prędkości
Tunel pod Zielonkami to konstrukcja, która będzie zauważalnie różna w porównaniu do przejazdu pod Luboniem Małym na Zakopiance, który został otwarty ponad rok temu. Tunel na S7 w kierunku Nowego Targu jest delikatnie nachylony w dół (o spadku wynoszącym 0,5 procenta). Dodatkowo, w tunelu znajduje się łagodny zakręt. Dzięki takiemu ukształtowaniu trasy, pojazdy mogą poruszać się nią z prędkością dochodzącą do 100 km/h.
W rejonie Zielonek sytuacja prezentuje się całkowicie odmiennie. Ze względu na topografię terenu, droga w tym obszarze gwałtownie opada na krótkim odcinku, równie gwałtownie się podnosząc. Spadek wynosi choćby 4,6 procenta (czyli 4,6 metra na każde 100 metrów drogi). W porównaniu, tunele w Świnoujściu pod Świną oraz w Gdańsku pod Martwą Wisłą charakteryzują się mniejszym spadkiem (4 procenta). Ponadto, trasa w tunelu nie prowadzi bezpośrednio w linii prostej pod ziemią. Wjazd do tunelu od strony Węgrzc wymaga od kierowców pokonania łuku w prawo. Te specyficzne warunki drogowe skutkują wprowadzeniem ograniczenia prędkości w tunelu do 80 km/h.
Wjazd do tunelu od strony zachodniej (strona Zielonek) znajduje się na wysokości 234 m n.p.m., a od strony wschodniej (strona Węgrzc) na wysokości 221 m n.p.m. Droga pod ziemią opada z obu stron, osiągając swój najniższy punkt na poziomie 216 m n.p.m., co oznacza różnicę 18 m w porównaniu z wjazdem od strony Zielonek i 5 m w porównaniu z wjazdem od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa
Trwająca budowa północnej obwodnicy Krakowa obejmuje odcinek o długości 12,3 km, a postęp prac osiągnął już 87 procent. Na tym odcinku powstają trzy węzły: Zielonki, Węgrzce i Batowice. Z 27 obiektów, takich jak mosty, wiadukty i estakady, 25 jest już zbudowanych i pozostały jedynie prace wykończeniowe. Łączna długość tych obiektów wynosi 1,861 km. Najdłuższa estakada, przechodząca przez Węgrzce i Bosutów nad potokiem Sudoł Dominikański oraz ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica ta wynika z konstrukcji, która obejmuje dwie estakady poprowadzone łukiem – wewnętrzny łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest krótszy o 4 m od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy.
Oprócz obiektów naziemnych, obwodnica będzie posiadać dwa tunele – w Zielonkach (o długości 653 m) i Dziekanowicach (o długości 496 m). Krótszy tunel jest praktycznie gotowy; w lecie ułożono w nim betonową nawierzchnię, co stanowi pierwszy tego typu fragment drogi szybkiego ruchu w Małopolsce. Drugi tunel będzie również wyposażony w taką samą nawierzchnię. Na 10 km obwodnicy została już położona pierwsza warstwa asfaltu, a na 7 km znajdują się dwie warstwy. Ponad połowa prac związanych z układaniem nawierzchni na nowej drodze została ukończona. W bieżącym roku oddano do użytku wiadukty zlokalizowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice oraz połączono część węzła Zielonki z Trasą Wolbromską zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków, stanowiącą fragment zachodniej obwodnicy Zielonek.
W trakcie prac na trasie powstaje 4 km muru oporowego, a prace w tej kwestii zostały zrealizowane w prawie 98 procentach. Zbliżają się do końca prace związane z nowym Obwodem Utrzymania Drogi w Modlnicy, obejmującym m.in. budowę magazynu soli o pojemności 3600 ton. W ramach tej inwestycji, oprócz samej obwodnicy, powstaje aż 33 km dróg lokalnych. Nowa sieć dodatkowych tras znacząco poprawi komunikację między poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Tunel w Świnoujściu otwarty! A politycy już się kłócą…
Znajdziesz nas w Google News