Tunel w Świnoujściu otwarty! A politycy już się kłócą…

1 rok temu

Stało się! Po kilku latach budowy, tunel w Świnoujściu został dziś oficjalnie otwarty. Nowo wybudowany tunel pod Świną połączy wyspy Uznam i Wolin. Inwestycja, niewątpliwie bardzo ważna dla mieszkańców Świnoujścia, już stała się zalążkiem kolejnego politycznego konfliktu pomiędzy partią rządzącą a opozycją.

Tunel w Świnoujściu w końcu otwarty!

Budowany od 2018 roku tunel w Świnoujściu został dziś oficjalnie otwarty. W uroczystości oddania do użytku nowego obiektu wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych oraz rządu krajowego.

Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. Budowa tunelu pod Świną jest jedną z kluczowych inwestycji w tym regionie. Ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach, m.in. gospodarczej i kulturowej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

GDDKiA

Tunel przebiegający pod rzeką Świną ma 1,78 kilometrów długości i został wykonany przy użyciu technologii tarczy drążonej TBM (1,484 km) i metody podstropowej (0,295 km). We wnętrzu w tunelu przebiega jedna dwukierunkowa jezdnia, na której obowiązuje limit prędkości wynoszący 50 km/h, a także zakaz wyprzedzania. Przejazd przez tunel łączący wyspy Uznam i Wolin zajmuje przy zachowaniu wskazanej prędkości zaledwie 3-4 minut, podczas gdy wcześniej, kierowcy chcący przymierzyć tę trasę musieli korzystać z promów, czekając w kolejkach często choćby kilka godzin. Jednak budowa podziemnego tunelu stanowi skuteczne rozwiązanie tych problemów i zapewnia stałe, niezawodne połączenie wysp z resztą Polski.

GDDKiA

Podstawowe informacje o inwestycji:

  • Łączna szacunkowa długość inwestycji – około 3,2 kilometra
  • Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM – około 1483,80 metrów
  • Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych – około 460 metrów
  • Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych – około 420 metrów
  • Łączna szerokość jezdni – 10,5 metra
  • Zewnętrzna średnica tunelu z uwzględnieniem wypełnienia przestrzeni pierścieniowej – 13,46 metrów
  • Szerokość pasów ruchu w tunelu TBM: jeden w każdym kierunku – po 3,5 metra
  • Szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu TBM bez podniesienia – po 1,75 metra
  • Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny – około 38,0 m p.p.m.
GDDKiA

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych. Z kolei pojazdy przewożące materiały niebezpieczne nie będą miały dostępu do tunelu i przez cały czas będą musiały korzystać z promów. Dodatkowo miasto zakupiło 9 autobusów i przeprowadzi reorganizację sieci komunikacyjnej. W centralnej części tunelu zainstalowano system zraszaczy, którego celem jest ograniczenie skutków ewentualnego pożaru. Dodatkowo, w całym tunelu znajduje się instalacja hydrantowa, która może zostać wykorzystana przez strażaków w razie potrzeby. W niszach oznaczonych symbolem SOS znajdują się gaśnice oraz telefony alarmowe, umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu, znajdującym się po stronie wyspy Uznam.

GDDKiA

Za zaprojektowanie i wybudowanie tunelu odpowiedzialne było konsorcjum firm PORR SA (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S oraz EnergopolSzczecin SA. Koszt całej inwestycji szacowany jest na ponad 913 milionów złotych. 85% wartości całej inwestycji zostało sfinansowane z funduszy unijnych, a dokładnie z Programu Operacyjnego ,,Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Pozostałe 15% miasto Świnoujście pokryło z własnego budżetu.

GDDKiA

Sukces ma już wielu ojców…

I to właśnie kwestia dofinansowania budowy tunelu stała się zarzewiem kolejnego politycznego konfliktu między partią rządzącą a opozycją. Opozycja zarzuca bowiem Prawu i Sprawiedliwości hipokryzję i “lansowanie się” na inwestycji sfinansowanej przez UE, przy jednoczesnym krytykowaniu Wspólnoty. W myśl zasady ,,sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą”, PiS odbija piłeczkę i zarzuca opozycji, iż ta przez lata była bierna w kwestii budowy tunelu pod Świną i dopiero za rządów Zjednoczonej Prawicy inwestycję ukończono, pomijając przy tym kwestię unijnego finansowania.

W piątek wielkie otwarcie tunelu w Świnoujściu. Zjadą się politycy PiS i będą opowiadać, iż połączyli Polskę. To teraz kilka faktów w tej sprawie. Tunel w 85% sfinansowała Unia Europejska. Pozostałe 15% dołożyło Miasto Świnoujście. Rząd PiS z budżetu państwa przeznaczył na tę… pic.twitter.com/cTYslrpbmn

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) June 27, 2023

Rząd PiS dotrzymuje słowa – w piątek otwarcie tunelu w Świnoujściu#wieszwięcej

Czytaj: https://t.co/sdKTWfRQwt pic.twitter.com/QnTE6ZesVM

— tvp.info (@tvp_info) June 29, 2023

Jutro o 12:00 jesteśmy na otwarciu tunelu w Świnoujściu. Przeprawa przez tunel to koniec wielogodzinnych kolejek do promów.
Przejazd będzie trwał około 2-3 minuty.
Tunel został sfinansowany w 85% dzięki #FunduszeUE @regiopoland , pozostałe 15% przekazało @miastos. pic.twitter.com/HF39EANwh8

— Komisja Europejska (@EUinPL) June 29, 2023

Niezależnie od politycznego sporu, który po oddaniu tunelu wybuchnie na nowo, warto pamiętać, iż głównym “wygranym” są tutaj przede wszystkim mieszkańcy Świnoujścia. Należy przypomnieć, iż najwięcej mieszkańców (80 procent populacji) żyje w lewobrzeżnej części miasta na wyspie Uznam, gdzie też położone są centrum usługowe oraz obiekty turystyczne, wypoczynkowe i uzdrowiskowe. Z kolei w prawobrzeżnej części miasta na wyspie Wolin zlokalizowane są węzły komunikacji morskiej oraz kolejowej, a także obiekty przemysłowe.

Port w Świnoujściu zostanie rozbudowany za 10 mld złotych!

Idź do oryginalnego materiału