Decyzje nowego rządu, dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wzbudzają ogromne zainteresowanie wśród Polaków. Premier Donald Tusk podjął właśnie najważniejsze kroki, które wpłyną na przyszłość tego projektu. Z nieoficjalnych informacji „Pulsu Biznesu”, premier dał zielone światło dla inwestycji i CPK powstanie.
Jest zielone światło i CPK powstanie
Według informacji „Pulsu Biznesu”, premier Donald Tusk zdecydował o kontynuacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przesuwając jednak termin realizacji na lata 2032-2035. Celem zmiany harmonogramu ma być lepsze dopracowanie szczegółów projektu oraz zapewnienie jego efektywności. Już od dawna mówiło się, iż obecne terminy są nierealne i przy takim tempie prac CPK nie powstanie.
Premier Tusk ma przedstawić szczegóły dotyczące CPK w środę, 5 czerwca. Jednym z kluczowych punktów ma być zamknięcie Lotniska Chopina w Warszawie po otwarciu nowego portu w Baranowie. Prezydent Andrzej Duda został poinformowany o tych planach przez szefa rządu już 18 maja.
Prezydent Duda podkreślił, iż budowa CPK jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa Polski. Nowy port w Baranowie ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy, tworząc węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią. Inwestycje kolejowe umożliwią szybkie połączenia między stolicą a największymi miastami Polski, skracając czas podróży do 2,5 godziny.
Przyszłość polskich lotnisk
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, potwierdził w rozmowie z Faktem kontynuację projektu, jednocześnie podkreślając konieczność bardziej przemyślanego podejścia do wydatków.
Trwają prace nad projektem części lotniskowej nad projektem części terminalowej, nad projektami linii kolejowych. Chcemy dostać najlepszy efekt za te pieniądze, które zaplanowano wydać. Projekt będzie realizowany, tylko znacznie mądrzej będzie to robione – powiedział „Faktowi”.
Pełnomocnik ds. CPK zaznaczył, iż przepustowość Lotniska Chopina zostanie zwiększona, jednak jego powierzchnia nie ulegnie zmianie. Planowane jest rozbudowanie terminala, ale nie budowa nowej infrastruktury lotniskowej.
Lotnisko w Modlinie przez cały czas będzie pełnić istotną funkcję bazy dla przewoźników niskokosztowych. Planowana jest rozbudowa terminala oraz nowe płyty postojowe, co zwiększy przepustowość do 5 milionów pasażerów z możliwością dalszej rozbudowy. Do 2029 roku do lotniska w Modlinie ma zostać doprowadzona kolej, a trzypasmowa droga S7 zostanie rozbudowana.
W przypadku lotniska w Radomiu planowane są inwestycje zwiększające jego przepustowość do 3 milionów pasażerów rocznie.
Maciej Lasek wcześniej krytykował harmonogramy i koszty budowy CPK przyjęte przez rząd PiS. Informował, iż na program lotniskowy wydano 708 milionów złotych, z czego 507 milionów na prace projektowe. Na program kolejowy wydano 496 milionów złotych.
A jednak CPK powstanie
CPK to flagowy projekt poprzedniego rządu Prawa i Sprawiedliwości, który od początku wzbudza duże kontrowersje oraz wątpliwości co do jego skali, kosztów i harmonogramu. Z tego powodu nowy koalicyjny rząd ogłosił kompleksowy audyt CPK, który miał ocenić dotychczasowe wydatki związane z tym projektem oraz zakres zrealizowanych prac. Celem audytu miało być także dostosowanie projektu do rzeczywistości oraz przedstawienie planu dalszych działań. Do audytu jednak nie doszło.
Pierwszy etap projektu, który zgodnie z pierwotnym harmonogramem miał zakończyć się w 2027 roku, obejmuje uruchomienie nowego centralnego lotniska dla Polski w Baranowie pod Warszawą, mogącego obsłużyć około 40 milionów pasażerów rocznie. W kolejnych latach planuje się stopniową rozbudowę tego lotniska, aby było w stanie obsłużyć około 65 milionów pasażerów do 2060 roku.
CPK to także kolej
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii Polski. Projekt obejmuje nie tylko budowę wielkiego lotniska pod Łodzią, ale także gruntowną modernizację krajowej sieci kolejowej. Program Kolejowy CPK zakłada budowę 1981 km nowych linii kolejowych do roku 2034, obejmujących 12 tras i 10 tak zwanych “szprych” prowadzących z różnych części Polski do Stolicy i samego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Realizacja tego programu miała nastąpić w obecnym dziesięcioleciu, jednak po październikowych wyborach nowa koalicja rządowa zapowiedziała przeprowadzenie dogłębnego audytu całego projektu. Ostatecznie do niego nie doszło.
Projekt CPK zakładał rozwój sieci kolejowej według modelu piasty i szprychy [model zakładający istnienie węzła transportowego oraz zasilających go promienistych linii transportowych, czyli „szprych”; transport następuje najpierw do węzła, a następne od węzła do celu – przyp. red.]. w tej chwili trudno przewidzieć, które części będą realizowane, a które zostaną porzucone.
Ponad 75 tysięcy podpisów pod petycją „TAK dla CPK”! Co zrobi rząd?
Znajdziesz nas w Google News