Unia zaostrza przepisy i wprowadza wysokie kary dla początkujących kierowców

3 godzin temu

Parlament Europejski przyjął nową dyrektywę o europejskim prawie jazdy, która wprowadza szereg zmian mających poprawić bezpieczeństwo na drogach i dostosować przepisy do współczesnych realiów. Najważniejsze nowości to okres próbny dla początkujących kierowców, cyfrowe prawo jazdy oraz surowsze kary za wykroczenia drogowe.

Dwa lata pod nadzorem – okres próbny dla nowych kierowców

Zgodnie z dyrektywą, każdy, kto uzyska prawo jazdy, przez co najmniej dwa lata będzie objęty okresem próbnym. W tym czasie obowiązywać będzie zasada „zero tolerancji” dla alkoholu i narkotyków, a także surowsze sankcje za wykroczenia, takie jak przekroczenie prędkości, brak pasów bezpieczeństwa czy przewożenie dzieci bez fotelika.
Nowy kierowca, który złamie przepisy w tym okresie, może stracić prawo jazdy.

– Jak zdajesz prawo jazdy, jesteś pod specjalnym nadzorem. jeżeli przekroczysz prędkość albo wsiądziesz po alkoholu, tracisz uprawnienia – wyjaśnia europosłanka Elżbieta Łukacijewska. – To ma zwiększyć bezpieczeństwo i zaufanie do kierowców.

Elektroniczne prawo jazdy – dokument przyszłości

Dyrektywa przewiduje także wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy, które ma być dostępne na telefonie komórkowym. Do 2030 roku wszystkie kraje UE będą musiały wdrożyć ten system, przy zachowaniu możliwości wyboru między formą elektroniczną a tradycyjną kartą.
Wychodzimy naprzeciw nowoczesności, młodzi ludzie wszystko mają w telefonie, więc i prawo jazdy też będzie mobilne – podkreśla Łukacijewska.

Zmiany dla kierowców zawodowych i elektryków

Nowe przepisy podnoszą dopuszczalną masę pojazdu dla kategorii B z 3,5 do 4,25 tony – z myślą o samochodach elektrycznych, których baterie są cięższe od tradycyjnych silników spalinowych.
Dyrektywa obniża także wiek uzyskania niektórych kategorii:

  • B – już od 17. roku życia (pod opieką doświadczonego kierowcy),
  • C – od 18 lat,
  • D – od 21 lat (z wymogiem certyfikatu kompetencji zawodowych).

– To odpowiedź na niedobór kierowców w transporcie ciężarowym i miejskim – dodaje europosłanka.

Więcej wiedzy i świadomości na egzaminach

Kandydaci na kierowców będą musieli zdać nowy egzamin z wiedzy o bezpieczeństwie, obejmujący m.in. zagrożenia wynikające z martwego pola, korzystania z telefonu podczas jazdy oraz zasady dotyczące pieszych i rowerzystów.
Większy nacisk zostanie położony na ochronę niechronionych uczestników ruchu – w tym pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.

Surowsze kary i lepsza kooperacja między państwami

Drugi dokument przyjęty przez europosłów wprowadza nowe zasady wymiany informacji o zakazach prowadzenia pojazdów.
Oznacza to, iż jeżeli kierowca straci prawo jazdy w jednym kraju UE, informacja ta zostanie automatycznie przekazana do państwa, które wydało dokument.
Nie będzie już ucieczki przed odpowiedzialnością, jeżeli ktoś popełni wykroczenie drogowe za granicą – podkreśla Łukacijewska.

Badania lekarskie pozostają w gestii państw

Nowe przepisy przewidują, iż państwa członkowskie same zdecydują, jak często i w jakiej formie przeprowadzać badania lekarskie kierowców.
Badania mają dotyczyć m.in. wzroku i układu krążenia, ale w niektórych krajach mogą być zastąpione formularzem samooceny.

Cel: „Wizja Zero” do 2050 roku

Nowelizacja przepisów wpisuje się w unijną strategię „Vision Zero”, zakładającą całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 roku.
Celem pośrednim jest zmniejszenie liczby ofiar o połowę do 2030 roku.
Choć liczba wypadków spada – w 2024 roku zginęło 19,8 tys. osób (o 3% mniej niż rok wcześniej) – tempo zmian wciąż jest zbyt wolne.
Najbezpieczniejsze drogi są w tej chwili w Szwecji i Danii, podczas gdy najwięcej ofiar notuje Rumunia. Polska znajduje się w grupie państw poprawiających wyniki.

Bezpieczeństwo zaczyna się od nas

– To zależy także od naszej postawy – apeluje Łukacijewska. – Nie odwracajmy wzroku, gdy ktoś wsiada po alkoholu za kierownicę. Tylko reagując, możemy zapobiec tragediom.

Nowe przepisy państwa członkowskie mają wdrożyć w ciągu trzech lat, a następnie rok później rozpocząć ich stosowanie.
Celem reformy jest nowoczesne, cyfrowe i bezpieczne prawo jazdy dla całej Unii Europejskiej.

Rynek świń odbija po spadkach. Ceny tuczników powoli pną się w górę
Idź do oryginalnego materiału