Urszula Matej-Bil, EPP: kierujemy wsparcie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne [KOMENTARZ]

2 miesięcy temu

Jako największy zarządca centrów handlowych w Polsce wywieramy znaczący wpływ na otoczenie. W zasięgu oddziaływania zarządzanych przez nas obiektów żyje niemal 11,5 mln osób, czyli ponad 30 proc. populacji Polski – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Urszula Matej-Bil, członkini zarządu EPP odpowiedzialna za marketing i komunikację.

Nieruchomości z naszego portfela są miejscem zatrudnienia dla ok. 67 400 osób, a tylko w ubiegłym roku finansowym (1 września 2022 – 31 sierpnia 2023 roku) w wyniku naszej działalności powstało ponad 2 600 miejsc pracy. Nasz wpływ jest więc znaczący, a to zobowiązuje. Chcemy nim odpowiedzialnie zarządzać, jednocześnie redukując nasz ślad węglowy i wzmacniając pozytywny wpływ na społeczności, w których działamy oraz gospodarkę. Takie podejście stoi u podstaw naszej strategii ESG.

Trzy filary

W związku z tym od lat konsekwentnie podejmujemy liczne działania na rzecz sąsiadów i kierujemy wsparcie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne. Naszą strategię odpowiedzialności społecznej opieramy o trzy filary, które zidentyfikowaliśmy w drodze dogłębnej analizy potrzeb społecznych w lokalizacjach, w których działamy. Filary te to: wspieranie edukacji i podnoszenie wiedzy, dbanie o zdrowie i odpowiadanie na mikropotrzeby społeczne, różniące się w zależności od lokalizacji i zidentyfikowane przez pracowników w drodze lokalnego researchu.

Zaangażowanie EPP znajduje odzwierciedlenie w rosnącej z roku na rok liczbie projektów, które nie tylko pozytywnie oddziałują na otoczenie, ale również motywują i integrują naszych pracowników. W ubiegłym roku finansowym zrealizowaliśmy 221 inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności, dzięki którym wsparcie otrzymało blisko 31 500 osób. Podejmowane działania spotykają się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony beneficjentów, jak i pracowników, którzy chętnie się w nie angażują w ramach wolontariatu. W minionym roku finansowym pracownicy EPP przeznaczyli łącznie blisko 1 700 godzin wolontariackich na pomoc sąsiadom.

5 dobrych uczynków

Jednym z naszych flagowych projektów jest „5 dobrych uczynków”, który przy silnym zaangażowaniu pracowników z sukcesem realizujemy od 3 lat. Jego celem jest zwiększanie pozytywnego wpływu firmy i zarządzanych nieruchomości na społeczności i lokalne gospodarki w 24 lokalizacjach w Polsce, w których prowadzimy działalność. Tylko w minionym roku finansowym, po analizie palących wyzwań społecznych, nasi pracownicy przeprowadzili 199 akcji na rzecz sąsiadów i była to największa liczba zrealizowanych inicjatyw od rozpoczęcia programu. Zaangażowało się w nie 117 pracowników, przeznaczając łącznie prawie 1000 godzin w ramach wolontariatu pracowniczego i niosąc pomoc ponad 20 000 osób. Zorganizowaliśmy 28 akcji w obszarze zdrowia, w tym 3 zbiórki krwi, przekazaliśmy wsparcie 14 domom dziecka oraz 31 schroniskom dla zwierząt. W obszarze edukacji przeprowadziliśmy m.in. warsztaty dla seniorów oraz projekty zwiększające wiedzę dotyczącą ekologii i zmian klimatu, a także wsparliśmy twórczość młodych artystów.

Oprócz inicjatyw prowadzonych w ramach poszczególnych obiektów, realizujemy też projekty ogólnoportfelowe. Jednym z naszych celów jest tworzenie przestrzeni dostępnych i otwartych dla wszystkich, w tym osób ze specjalnymi potrzebami – z niepełnosprawnościami czy neuroróżnorodnych. Od 2021 roku w zarządzanych przez nas centrach handlowych kontynuujemy „Godziny ciszy”. Mają one na celu zapewnienie komfortowych zakupów osobom z nadwrażliwością na głośne dźwięki i jasne światło, a także tym, którzy wolą robić zakupy w spokojniejszym otoczeniu. Każdego tygodnia, przez co najmniej trzy godziny, wyłączamy muzykę, ograniczamy do minimum komunikaty głosowe i tam, gdzie to możliwe – przyciemniamy oświetlenie. W roku finansowym 2022/2023 klienci mieli okazję robić zakupy w ciszy łącznie przez ponad 2400 godzin.

Potwierdzeniem naszych starań w zakresie większej dostępności obiektów jest certyfikat „Obiekt bez barier” przyznawany przez Fundację Integracja. w tej chwili już 17 proc. zarządzanego przez nas portfela może pochwalić się takim certyfikatem, w tym centra handlowe: Galeria Młociny, Pasaż Grunwaldzki, Galeria Echo, Galeria Twierdza Kłodzko, Galeria Amber, Galeria Solna i Galeria Twierdza Zamość. „Obiekt bez barier” potwierdza, iż nieruchomości spełniają wysokie standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Do centrów zarządzanych przez EPP zapraszamy także klientów, którzy chcą robić zakupy ze swoimi pupilami. Mają oni możliwość odwiedzić części wspólne, food courty oraz lokale oznaczone odpowiednimi naklejkami.

Wsparcie dla cyrkularności

Skupiamy się również na wspieraniu gospodarki o obiegu zamkniętym. W marcu i kwietniu 2023 roku, we współpracy z Ubrania Do Oddania i 4F, przeprowadziliśmy największą do tej pory w branży nieruchomości akcję zbiórki niechcianej odzieży i akcesoriów, nadających się do ponownego wykorzystania. Naszym celem było ułatwienie procesu pozbywania się nienoszonej odzieży, edukacja nt. zamykania obiegu w modzie, zaktywizowanie użytkowników obiektów do dawania drugiego życia niekochanym ubraniom, jak również wsparcie młodych kobiet na rynku pracy poprzez rozwój ich kompetencji IT. Za każdy zebrany kilogram przekazano 1 zł na rzecz inicjatywy Uniwersytet Sukcesu realizowanego przez Fundację Digital University. To roczny program stypendialny dla kobiet, które chcą związać swoją przyszłość zawodową z branżą IT, ale ze względu na trudną sytuację finansową nie mogą kształcić się we własnym zakresie. Pracownicy EPP przeznaczyli 60 godzin wolontariatu na tę zbiórkę, w efekcie której zebrano ponad 3 tony odzieży do ponownego użycia. Dzięki akcji podopieczna fundacji otrzymała roczne stypendium.

Naszym działaniom na rzecz sąsiadów przyświecają dwa cele – wzmacniamy pozytywny wpływ firmy i zarządzanych nieruchomości na lokalne gospodarki, a równocześnie budujemy postawę zaangażowania i odpowiedzialności społecznej, motywujemy i integrujemy pracowników. Dobrym przykładem jest nasz program grantowy, wspierający wolontariat pracowniczy. Pracownicy zgłaszają własne inicjatywy, na realizację których mogą otrzymać wsparcie finansowe od firmy. Przy wyborze kapituła bierze pod uwagę: zorientowanie na realną zmianę społeczną, zgodność ze strategią EPP, współpracę ze społecznością lokalną czy liczbę zaangażowanych pracowników. W minionym roku finansowym w ciągu 277 godzin wolontariatu pracowniczego, nasze zespoły zrealizowały 8 projektów we współpracy z lokalnymi NGOs na rzecz: osób niepełnosprawnych i ich opiekunów (odnowienie wnętrz ośrodka, pomoc matkom wychowującym dzieci z niepełnosprawnościami), aktywizacji uczniów i seniorów, budowania jadłodzielni prowadzonej przez młodzież zagrożoną niedostosowaniem społecznym czy zwiększania świadomości na temat spektrum autyzmu. W rezultacie pomoc otrzymało ok. 600 osób z sąsiedztwa.

Rozwijanie pasji

Naszych pracowników zachęcamy też do rozwoju ich pasji, a przy tym wspierania potrzebujących. Coroczny, wakacyjny konkurs „Puchar Prezesa EPP” to dwa miesiące różnorodnych aktywności i rywalizacji w duchu fair-play. Pracownicy aktywnie spędzają czas, biorąc udział w aktywnościach sportowych, np. biegając czy jeżdżąc na rowerze. Każdy pokonany kilometr to 1 zł przekazany przez EPP na rzecz wybranego wspólnie celu charytatywnego. Rozwijają również hobby, takie jak czytanie lub gotowanie i mają tym samym okazję zdobyć nagrody dla siebie i wesprzeć wybrany NGO. W roku finansowym 2022/2023 pomoc finansową otrzymała Fundacja „NON LICET”, wspierająca m.in. osoby doświadczające przemocy domowej. Przekazaliśmy pomoc finansową, która pozwoliła pomóc 13 dzieciom i ich rodzicom lub opiekunom.

Jesteśmy organizacją wrażliwą na potrzeby lokalnego środowiska i zorientowaną na człowieka. Przyświeca nam idea bycia zaangażowanym sąsiadem, dlatego w nadchodzących latach koncentrujemy się nie tylko na kontynuacji dotychczasowych działań, ale również na pogłębionej analizie naszego wpływu społecznego, jeszcze lepszym jego raportowaniu i stawianiu na akcje o największej sile oddziaływania.

Autorką komentarza jest Urszula Matej-Bil, członkini zarządu EPP odpowiedzialna za marketing i komunikację.

Idź do oryginalnego materiału