UTK: Kompozytowe wstawki hamulcowe – „ciche sekcje” jeszcze w tym roku

1 miesiąc temu

Już od 8 grudnia 2024 r. po wyznaczonych „cichych sekcjach” linii kolejowych w UE poruszać się będą mogły jedynie wagony towarowe spełniające wymagania TSI Hałas*. Wagony muszą być wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe, które zapewniają cichszą eksploatację i pozytywnie wpływają na stopień zanieczyszczania hałasem.

W części państw UE zostały wynegocjowane okresy przejściowe (w Polsce do 2036 r.) wprowadzenia „cichych sekcji”. Jednak na znacznej liczbie tras europejskich ograniczenia zostaną wprowadzone już pod koniec tego roku. Przewoźnicy muszą przygotować przynajmniej tę część swojego taboru, która jest przeznaczona do przewozów międzynarodowych.

„Ciche sekcje” są wyznaczane według kryteriów:

  • ruch powyżej 12 pociągów towarowych w ciągu doby w porze nocnej (w godz. 22.00-6.00);
  • minimalna długość 20 km (aby uniknąć tworzenia wąskich gardeł).

Lista cichych tras w poszczególnych krajach europejskich jest już dostępna w rejestrze RINF: https://rinf.era.europa.eu/rinf/ .

Tabela przedstawia liczbę pojazdów wyposażonych w kompozytowe wstawki hamulcowe w latach 2019-2023. Informacje te odzwierciedlają analizę danych przekazanych przez przewoźników kolejowych w ramach sprawozdawczości za lata 2019-2023.

rokpojazdywagonylokomotywy20192020202120222023
wszystkie pojazdy91 1543 664
pojazdy wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe13 381153
udział procentowy14,7%4,2%
wszystkie pojazdy86 9033 323
pojazdy wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe19 481173
udział procentowy22,4%5,2%
wszystkie pojazdy86 3563 198
pojazdy wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe22 103203
udział procentowy25,6%6,3%
wszystkie pojazdy83 4292 952
pojazdy wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe24 240172
udział procentowy29,1%5,8%
wszystkie pojazdy83 7613 043
pojazdy wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe27 637304
udział procentowy33%10%

Ograniczenie dotyczące eksploatacji wagonów towarowych na cichych trasach wejdzie w życie w całej UE wraz z rozkładem jazdy 2024/2025.

Bezterminowo nowy obowiązek nie będzie dotyczyć wagonów towarowych:

  • eksploatowanych głównie na liniach o nachyleniu większym niż 40‰,
  • o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej większej niż 120 km/h,
  • o maksymalnym nacisku osi większym niż 22,5 t,
  • eksploatowanych wyłącznie na potrzeby prac infrastrukturalnych,
  • wykorzystywanych w pociągach ratowniczych.

Pierwsze trzy z tych wyjątków wynikają z ograniczeń dotyczących zakresu certyfikacji stosowanych w tej chwili kompozytowych wstawek hamulcowych. Liczba takich wagonów jest bardzo ograniczona. Dwa ostatnie wyjątki oparte są na założeniu, iż wagony tego rodzaju nie są wykorzystywane w eksploatacji komercyjnej i w związku z tym ich wpływ na ogólny poziom hałasu jest minimalny.

W toku negocjacji Polska wywalczyła tzw. szczególny przypadek, umożliwiający dalszą eksploatację na cichych trasach w naszym kraju dodatkowych kategorii wagonów towarowych:

  • wyposażonych w koła obręczowane (te wagony wymagają wymiany kół na koła monoblokowe),
  • z konfiguracją hamulca 1Bg albo 1Bgu, wyposażonych w żeliwne wstawki hamulcowe,
  • przeznaczonych do ruchu »S« (do 100km/h), wyposażonych w hamulec »SS« z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi,
  • wyposażonych w żeliwne wstawki hamulcowe i przeznaczonych do ruchu »SS« (do 120 km/h), w przypadku których przezbrojenie poprzez montaż wstawek hamulcowych LL wymagałoby zamontowania kół spełniających wymogi normy EN 13979-1:2003+A2:2011 oraz zaworu z załamaną charakterystyką (ang. kink valve). W tym przypadku konieczna jest wymiana kół na koła odporne termicznie.

Te rodzaje wagonów towarowych mogą być eksploatowane na cichych trasach w Polsce do końca 2036 r.

Podobne reguły dotyczą eksploatacji na tego typu trasach w Czechach i Słowacji. Wagony z kołami obręczowanymi będą mogły bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji do końca 2026 r.

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

Just Culture w ULC i UTK
VIII edycja Konkursu o nagrodę Prezesa UTK „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”
Idź do oryginalnego materiału