UTK: Przewozy pasażerskie w województwach w I kwartale 2024 r.

4 tygodni temu

W I kwartale tego roku z kolei skorzystało ponad 96,5 mln pasażerów – o 9,7% więcej w stosunku do I kwartału 2023 r. W województwie mazowieckim, w którym ich liczba była największa, w okresie styczeń-marzec odprawiono 25,3 mln podróżnych. W porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r., z przejazdu koleją skorzystało tam o 7,3% osób więcej.

Liczba pasażerów w województwach

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 r. liczba pasażerów była o 9,7% wyższa względem I kwartału w 2023 r. Drugie po województwie mazowieckim było tradycyjnie województwo pomorskie, gdzie liczba pasażerów osiągnęła niemal 18 mln podróżnych. W tym województwie dobrze wypadła również dynamika wzrostu (13,3%) rok do roku, jednak to w województwie małopolskim była ona największa i osiągnęła 36% (7,8 mln odprawionych w pasażerów w I kwartale 2024 r. w porównaniu do 5,8 mln pasażerów w I kwartale 2023 r.). W województwach małopolskim i pomorskim odnotowano zarazem największy przyrost pasażerów – ponad 2 mln w każdym z nich.

W I kwartale 2024 r. tylko w województwie podlaskim liczba pasażerów nie przekroczyła 1 mln (0,6 mln), natomiast województwa lubuskie i świętokrzyskie jako jedyne odnotowały spadki rok do roku względem liczby osób odprawionych.

Udział województw w liczbie odprawionych pasażerów

Udział największego pod względem liczby odprawionych pasażerów województwa mazowieckiego wyniósł w I kwartale tego roku 26,3%. W porównaniu do analogicznego okresu 2023 r. udział ten uległ zmniejszeniu o 0,6 punktu procentowego. Wzrost o 0,6 punktu procentowego odnotowało województwo pomorskie, którego udział wśród wszystkich województw wyniósł 18,6%. Największy wzrost udziału był w przypadku województwa małopolskiego – 1,6 punktu procentowego – 8,1% udziału w liczbie pasażerów.

Wskaźnik wykorzystania kolei w województwach

Krajowy wskaźnik wykorzystania kolei w I kwartale wyniósł 2,57. Wzrost tego parametru w porównaniu rok do roku wyniósł 0,23. Najwyższy poziom odnotowało województwo pomorskie (7,6), w którym wzrost wskaźnika był również najwyższy (o 0,89).

Powyżej średniej dla całego kraju wykorzystanie kolei było jeszcze w województwach: mazowieckim (4,6), dolnośląskim (3,17) i wielkopolskim (2,74).

Największymi wzrostami wskaźnika wykorzystania kolei w porównaniu do tego samego okresu 2023 roku charakteryzowały się poza Pomorzem województwa małopolskie (wzrost o 0,61, punktu do 2,29 w I kwartale 2024 r.) i mazowieckie (wzrost o 0,31 punktu do 4,60). Wskaźnik w I kwartale 2024 r. uległ zmniejszeniu w województwach lubuskim i świętokrzyskim, gdzie statystycznie mniej niż jeden mieszkaniec wybrał kolej jako formę transportu. Województwa lubelskie i podlaskie także były regionami o podobnie niskim wskaźniku wykorzystania kolei – o wartości poniżej 1 w okresie styczeń-marzec 2024 r.

W porównaniu z IV kwartałem 2023 r. liczba pasażerów w I kwartale tego roku była niższa o 1,8 mln pasażerów (spadek o -1,8%). Liczba pasażerów zmniejszyła się w aż 12 województwach. Najwięcej podróżnych spośród województw, gdzie odnotowano wzrost, odprawiono w małopolskim (wzrost o 8,3%). Ogólny wskaźnik wykorzystania kolei uległ zmniejszeniu o 0,04 punktu w stosunku do IV kwartału 2023 r. (-1,5%). Wskaźnik wykorzystania kolei, podobnie jak w przypadku liczby pasażerów, spadł z kwartału na kwartał w 12. województwach.

Szczegółowe wyniki dotyczące przewozów pasażerskich we wszystkich województwach można znaleźć na portalu statystycznym Urzędu Transportu Kolejowego. W dziale Przewozy pasażerskie w województwach prezentowane są szczegółowe dane wraz z plikami danych za wcześniejsze lata.

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

Idź do oryginalnego materiału