UTK: Punktualność pociągów w I kwartale 2025 roku

6 godzin temu

W I kwartale tego roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 92,85% – to nieznaczna poprawa względem 2024 r. Punktualność pociągów towarowych wyniosła 54,7% i jest to poprawa o niemal 2 punkty procentowe, porównując rok do roku.

Przewozy pasażerskie: lepsza punktualność, mniej pociągów odwołanych

Od stycznia do marca 2025 r. na polskie tory wyjechało ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 r. było ich blisko 498 tys. (co oznacza wzrost o 8,4%, czyli aż o 41,9 tys. pociągów).

Spośród 539,9 tys. pociągów blisko 501,3 tys. przybyło punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 5 minut. To oznacza wynik punktualności na poziomie 92,85%. W analogicznym okresie zeszłego roku było to 92,57%. Liczba pociągów odwołanych w I kwartale 2025 r. spadła o 44% w porównaniu do I kwartału 2024 r.

Spośród przewoźników pasażerskich najlepszy wynik punktualności osiągnęła spółka WKD – 99,3%. Pociągi dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity osiągnęły punktualność na poziomie 78,9%, co oznacza poprawę w porównaniu do I kwartału 2024 r., kiedy wynik punktualności tego przewoźnika osiągnął poziom 78,5%. PKP Intercity było jedynym przewoźnikiem, którego kwartalny wynik punktualności nie przekroczył 80%.

Przewozy towarowe: wyzwania utrzymane, stabilna punktualność

W segmencie przewozów towarowych w I kwartale 2025 r. uruchomiono 92,3 tys. pociągów, z czego 50,5 tys. przybyło punktualnie, co daje poziom punktualności na poziomie 54,7%. Oznacza to poprawę punktualności o ponad 1,9 punktu procentowego. Średni czas opóźnień pociągów towarowych w transporcie krajowym to 577 minut, a w przypadku przewozów międzynarodowych 402 minuty.

Punktualność ma bezpośrednie przełożenie na zaufanie pasażerów i klientów do kolei. Cieszy to, iż wyniki za I kwartał 2025 r. pokazują nie tylko stabilizację, a poprawę wskaźnika punktualności. Jednocześnie widać, iż w dalszym ciągu należy pracować nad usunięciem przyczyn opóźnień. Wiele działań można podejmować w ramach systemu kolejowego, ponieważ największe opóźnienia pociągów pasażerskich generowały awarie taboru. Zakup nowych składów i odpowiednie serwisowanie z pewnością zmniejszą udział przyczyn związanych z taborem – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Główne przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich

Przyczyny, które generowały największy czas opóźnień pociągów pasażerskich w I kwartale 2025 r.

KodPrzyczyna opóźnienia
64-2naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)
90-5samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi
83-11warunki atmosferyczne powodujące oblodzenia
41-2opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu, od którego przyjmowany jest pociąg;
64-1wydłużony czas przejazdu (WCJ)
30-5niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń)

Kody przyczyn, które najczęściej występowały w przypadku opóźnień pociągów pasażerskich

KodPrzyczyna opóźnienia
64-2naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)
50-41lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów)
64-1wydłużony czas przejazdu (WCJ)
30-5niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń
41-2opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu, od którego przyjmowany jest pociąg
30-2prace na szlaku i stacji
23-1urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej

Wyniki punktualności w przewozach kolejowych za pierwszy kwartał 2025 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w dziale Punktualność.

Zobacz również:

UTK: VIII Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna
UTK: Monitoring i zmiany w prawie mają poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych
Idź do oryginalnego materiału