UTK: Rekordowa liczba pasażerów polskiej kolei w 2024 r.

6 godzin temu

Polska kolej zakończyła 2024 r. z rekordowymi wynikami pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Z analizy przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, iż przewoźnicy obsłużyli 407,5 mln podróżnych, co stanowi wzrost o 8,8% w porównaniu z 2023 r. Równocześnie punktualność pociągów pasażerskich osiągnęła poziom 91,64%, poprawiając wynik z ub. r. o 1,54 punktu procentowego.

Przełom w przewozach pasażerskich

Osiągnięty w 2024 r. poziom 407,5 mln pasażerów stanowi najlepszy wynik polskiej kolei od 1997 r. Wzrosła również praca przewozowa, osiągając poziom 28,5 mld pasażerokilometrów (wzrost o 10,2%), a praca eksploatacyjna zwiększyła się o 7,5%, sięgając 205,6 mln pociągokilometrów.

Punktualność pod lupą: IV kwartał 2024 r.

W ostatnim kw. 2024 r. wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich utrzymał się na stabilnym poziomie 90,58%. W tym okresie uruchomiono 522,6 tys. pociągów, z czego 49,2 tys. dotarło z opóźnieniem przekraczającym standardowe 5 minut i 59 sekund. Pozytywnym zjawiskiem jest zmniejszenie liczby odwołanych połączeń do 5,7 tys., co może wskazywać na poprawę organizacji przewozów.

Liderzy punktualności wśród przewoźników

Najwyższą punktualność w 2024 r. osiągnęła Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) z bardzo dobrym wynikiem na poziomie 99,61%. Na podium znalazły się również PKP SKM z Trójmiasta (97,27%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA – 96,99%). Warto odnotować znaczący postęp PKP Intercity, które poprawiło swój wskaźnik, osiągając 76,71% (wzrost o 4,17 punktu procentowego).

Wyzwania w przewozach towarowych

Segment przewozów towarowych, mimo poprawy rocznego wskaźnika punktualności – z wynikiem 52,44% (wzrost o 1,41 punktu procentowego), przez cały czas stoi przed poważnymi wyzwaniami. W IV kw. 2024 r. odnotowano punktualność na poziomie 50,19%, co oznacza spadek w porównaniu z poprzednim kw. (53,01%). Średnie opóźnienie pociągów towarowych wyniosło aż 659 min.

Aby utrzymać pozytywny trend w przewozach pasażerskich, musimy kontynuować modernizację sieci kolejowej oraz wprowadzać inteligentne systemy zarządzania ruchem – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.

W kontekście przewozów towarowych wskazuje na konieczność inwestycji w nowoczesne systemy sterowania oraz optymalizację przepustowości linii kolejowych, co pozwoli lepiej reagować na potrzeby gospodarki i rosnące wymagania logistyczne.

Dalszy rozwój polskiej kolei będzie zależał od skutecznej eliminacji opóźnień i odwołań, ale jak zaznacza Prezes UTK, poprawa parametrów jakościowych nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa.

Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew

Sprawdź również:

UTK: Wyniki przewozowe w styczniu 2025 roku
Statystyki wypadków – luty 2025
Idź do oryginalnego materiału