Uzbekistan: 11 grudnia wyjechał pierwszy w historii blokowy pociąg kontenerowy do Brazylii

3 tygodni temu
Zdjęcie: Uzbekistan pierwszy blokowy pociąg kontenerowy do Brazylii


Agencja Informacyjna | UZBEKISTAN | 11 grudnia Uzbekistan osiągnął historyczny kamień milowy, uruchamiając pierwszy blokowy pociąg kontenerowy do Brazylii. Skład wyruszył z Tashkentu z 54 kontenerami o długości 40 stóp, każdy załadowany 28 tonami mocznika. Inicjatywa ta stanowi przełomowy krok w rozwoju uzbeckiego sektora logistycznego i możliwości eksportowych.

Spis treści

  • Nowy etap w logistyce Uzbekistanu: blokowy pociąg kontenerowy do Brazylii
  • Trasa i czas dostawy: logistyczne wyzwanie z potencjałem
  • Znaczenie współpracy i infrastruktury logistycznej
  • Kontrowersje wokół wyboru trasy
  • Uzbekistan w globalnym handlu: nie tylko eksport, ale i import
  • Dlaczego eksport mocznika jest kluczowy?
  • FAQ

Nowy etap w logistyce Uzbekistanu: blokowy pociąg kontenerowy do Brazylii

Pociąg rozpoczął swoją podróż z Terminala Pierwszego Suchego Portu (First Dry Port Terminal – FDP), który odegrał kluczową rolę w sprawnym załadunku i przygotowaniu transportu.

Trasa i czas dostawy: logistyczne wyzwanie z potencjałem

Pociąg będzie przemierzał kilka krajów, w tym Uzbekistan, Turkmenistan, Azerbejdżan i Gruzję. Po dotarciu do portu Poti w Gruzji kontenery zostaną przeładowane na statek i przetransportowane do portu Paranaguá w Brazylii.

Planowane czasy transportu:

  • Trasa lądowa z Tashkentu do Poti: około 20 dni
  • Transport morski z Poti do Paranaguá: 35–45 dni
  • Łączny czas dostawy: 60–70 dni

Taka wieloetapowa logistyka wymaga nie tylko sprawnego systemu transportowego, ale także ścisłej koordynacji między krajami tranzytowymi. Pomimo wyzwań, Uzbekistan udowodnił, iż potrafi efektywnie zarządzać międzynarodowym przepływem towarów.

Znaczenie współpracy i infrastruktury logistycznej

Kluczowymi uczestnikami tego przedsięwzięcia są:

  • Uzkimyoimpeks – wyłączny agent odpowiedzialny za operacje eksportowo-importowe przemysłu chemicznego w Uzbekistanie.
  • Pierwszy Suchy Port Terminal (FDP) – odgrywający fundamentalną rolę w płynnym przeładunku i dystrybucji towarów na różne środki transportu.

Ten sukces podkreśla efektywność infrastruktury logistycznej Uzbekistanu oraz zdolność do realizacji złożonych operacji eksportowych.

Kontrowersje wokół wyboru trasy

Niektórzy obserwatorzy sugerują, iż wybór trasy przez port w Poti może być mniej optymalny niż przez irańskie porty, które oferują krótsze czasy transportu. Możliwe jednak, iż decyzja ta wynikała z ograniczeń dotyczących przewozu pewnych towarów na irańskich punktach celnych.

Uzbekistan w globalnym handlu: nie tylko eksport, ale i import

Warto przypomnieć, iż Uzbekistan w sierpniu bieżącego roku również zacieśnił swoje międzynarodowe powiązania handlowe, odbierając pierwszą komercyjną przesyłkę amerykańskiej mączki sojowej. Towar o wartości 114,657 dolarów trafił do Uzbekistanu przez trasę obejmującą Turcję, Gruzję, Azerbejdżan i Turkmenistan. Ten projekt pilotażowy potwierdził możliwości logistyczne kraju oraz otwarcie na współpracę z partnerami globalnymi.

Dlaczego eksport mocznika jest kluczowy?

Mocznik, główny ładunek wysłany do Brazylii, jest jednym z najbardziej poszukiwanych produktów chemicznych na świecie, szczególnie w sektorze rolniczym. Brazylia, będąca jednym z największych producentów żywności, intensywnie wykorzystuje nawozy w swojej produkcji rolniczej.

Uzbekistan, dzięki dynamicznie rozwijającej się branży chemicznej, ma szansę stać się jednym z kluczowych dostawców tego surowca na rynkach międzynarodowych.

FAQ

Co oznacza uruchomienie pierwszego blokowego pociągu kontenerowego z Uzbekistanu do Brazylii?
To istotny krok w rozwoju międzynarodowej logistyki Uzbekistanu, zwiększający możliwości eksportowe kraju i otwierający nowe rynki zbytu.

Dlaczego Uzbekistan wybrał trasę przez Gruzję, a nie przez Iran?
Decyzja mogła wynikać z ograniczeń w przewozie niektórych towarów na irańskich przejściach granicznych.

Jakie produkty eksportuje Uzbekistan?
Uzbekistan eksportuje m.in. chemikalia, tekstylia, produkty rolnicze oraz surowce mineralne.

Jakie korzyści ma Uzbekistan z tej inicjatywy?
Wzmocnienie pozycji na globalnym rynku, otwarcie nowych rynków eksportowych i rozwój infrastruktury logistycznej.

Ile trwa transport pociągiem kontenerowym do Brazylii?
Szacowany czas dostawy wynosi od 60 do 70 dni, w tym 20 dni transportu lądowego i 35–45 dni transportu morskiego.

Dlaczego mocznik jest eksportowany do Brazylii?
Brazylia intensywnie wykorzystuje mocznik jako nawóz w swoim sektorze rolniczym, co czyni go strategicznym towarem eksportowym.

Uruchomienie pierwszego w historii blokowego pociągu kontenerowego z Uzbekistanu do Brazylii pokazuje, iż kraj ten stawia na rozwój międzynarodowych połączeń handlowych i efektywną logistykę. Pomimo wyzwań związanych z trasą, Uzbekistan potwierdza swoją pozycję jako rosnący gracz na globalnym rynku eksportowym.

Agencja Informacyjna, AI World, Uzbekistan / JHG, źródło: Daryo.uz / 16.12.2024

Idź do oryginalnego materiału