Warszawa, 23.05.2025 (ISBnews) – Grupa VRG planuje wydatki inwestycyjne na poziomie ok. 41 mln zł w 2025 r., przy czym chce zmniejszyć powierzchnię handlową w segmencie odzieżowym, a zwiększyć – jubilerskim, podała spółka.
“Planowane wydatki inwestycyjne w 2025 roku spółka szacuje na poziomie ok. 41 mln zł. Będą one przeznaczone na rozwój segmentu odzieżowego i jubilerskiego m.in. w zakresie infrastruktury wspierającej procesy zarządzania biznesem, a także na otwarcie nowych lub odnowienie istniejących już powierzchni handlowych salonów stacjonarnych marek Grupy VRG” – czytamy w raporcie.
“Na koniec roku 2025, Grupa planuje prowadzić działalność na 49 367 m2 powierzchni handlowej, w tym 33 127 m2 stanowić będzie powierzchnia salonów i butików segmentu odzieżowego, a 16 240 m2 powierzchnia salonów segmentu jubilerskiego” – czytamy dalej.
Na koniec I kw. 2025 r. powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej Grupy zmniejszyła się o 7,2% r/r do 48,6 tys. m2, przy czym w segmencie odzieżowym powierzchnia zmniejszyła się o 12,9% do 33,9 tys. m2, natomiast w segmencie jubilerskim zwiększyła się o 9,3% do 14,7 tys. m2.
Na koniec I kw. 2025 r. liczba salonów własnych liczyła odpowiednio: Vistula – 103, W.Kruk – 170, Bytom – 84, Deni Cler – 29, Wólczanka – 74 i Multibrand – 7, wymieniono też w raporcie.
“Wśród głównych inicjatyw ukierunkowanych na poprawę wyników segmentu odzieżowego należy podkreślić: optymalizację sieci sprzedaży, wdrożenie planów naprawczych dla nierentownych salonów stacjonarnych, dalszą optymalizację procesów logistycznych i zarządzania zapasem, koncentrację na jakości planowania, kontynuację działań poprawiających efektywność zespołów i struktur organizacyjnych centrali Grupy VRG w Krakowie. Wymienione działania i inicjatywy będą realizowane w ramach dyscypliny kosztowej z myślą o zwiększeniu efektywności. Powinny one prowadzić do istotnej poprawy wyniku operacyjnego przede wszystkim w segmencie odzieżowym” – wskazano w materiale.
Grupa VRG podkreśla, iż w 2024 roku odnotowała pierwsze pozytywne efekty kontroli kosztów dla wszystkich marek odzieżowych VRG.
“Tendencję tę utrzymaliśmy w pierwszym kwartale i chcemy kontynuować ją w całym roku bieżącym” – podkreślono.
W 2025 roku Grupa zamierza osiągnąć optymalny poziom wielkości stacjonarnej sieci detalicznej dla segmentu odzieżowego, zapowiedziano także.
“W kolejnych latach będziemy skupiać się na obserwacji efektywności salonów i butików stacjonarnych, zamykając lokalizacje trwale nierentowane i jednocześnie otwierając nowe salony własne i franczyzowe w miejscach z dużym potencjałem sprzedażowym. Zwiększeniu efektywności sieci salonów w segmencie odzieżowym, w szczególności w kanale franczyzowym, będzie służyć kontynuacja pilotażowego projektu salonów multibrandowych łączących ofertę marek Vistula, Bytom i Wólczanka” – napisano w raporcie.
Biorąc pod uwagę rosnący poziom stałych kosztów sprzedaży związanych z utrzymaniem sieci stacjonarnej, absolutnym priorytetem i celem nadrzędnym będzie istotna poprawa wskaźników dotyczących wielkości sprzedaży oraz masy marży z m2 powierzchni handlowej.
“Zakładamy, iż zapoczątkowana w 2024 roku optymalizacja i kontrola kosztów w markach segmentu odzieżowego zmniejszy dynamikę kosztów z m2. W bieżącym roku skupimy się na zwiększeniu udziałów rynkowych w kategorii eleganckiej odzieży męskiej, którą oceniamy jako atrakcyjną rynkowo” – czytamy dalej.
Grupa koncentruje się także na intensywnym rozwoju spółki W.Kruk poprzez dalszą rozbudowę sieci stacjonarnej w Polsce, kanału e-commerce oraz wzrost przychodów z nowych rynków.
“W szczególności będziemy dążyć do umocnienia pozycji marki W.Kruk na rynku węgierskim, na którym jest ona obecna od końca 2023 roku, stopniowo zwiększając liczbę salonów w najatrakcyjniejszych centrach handlowych” – wskazano także.
VRG specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji “operatora” marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Jej skonsolidowane przychody w 2024 r. wyniosły 1,38 mld zł.
(ISBnews)