Roczny eksport oleju słonecznikowego z Rosji przekroczył po raz pierwszy 5 mln ton
Według wstępnych danych w 2024 roku Rosja dostarczyła na rynki zagraniczne ponad 5,7 mln ton oleju słonecznikowego . Po raz pierwszy w historii roczny wolumen eksportu przekroczył granicę 5 mln ton. W porównaniu z 2023 r. wielkość ta wzrosła w ujęciu fizycznym o 31%.
Rekord z 2023 r. został przekroczony o ponad 1 milion ton, a było to możliwe dzięki przetworzeniu dużych wolumenów surowca (rekordowe zbiory w 2023 r.) i znacznych zapasów z poprzednich sezonów). O wielkości przerobu zdecydowały też dość atrakcyjne światowe ceny olejów, a także niewielki spread w stosunku do oleju palmowego i sojowego. W związku z tym klienci, tacy jak Indie i Turcja, wybrali bardziej wartościowy pod względem odżywczym olej słonecznikowy, znacznie zwiększając wolumen zakupów.
Głównym kierunkiem eksportowym były Indie
Motorem był eksport do Indii, którego wolumen wzrósł rok do roku 2,4-krotnie , przekraczając 2,2 mln ton (38% całego eksportu). Dzięki tej dynamice Indie, które w 2023 roku stały się liderem wśród państw kupujących rosyjski olej słonecznikowy, w ciągu ostatniego roku umocniły swoją pozycję. Największy wolumen odnotowano w październiku, kiedy do państwa południowoazjatyckiego trafiło z Rosji ponad 320 tys. ton oleju słonecznikowego – ponad połowa całego rosyjskiego eksportu w tym miesiącu.
W pierwszej trójce odbiorców rosyjskiego oleju słonecznikowego były Turcja i Chiny
Na drugim miejscu wśród odbiorców rosyjskiego oleju słonecznikowego znajduje się Turcja. Według wstępnych danych eksport do tego kraju wzrósł 1,5-krotnie, do 840 tys. ton.
Chiny w 2024 roku spadły na 3. miejsce wśród importerów rosyjskich produktów. Według ekspertów rynkowych w okresie styczeń-grudzień Chiny zakupiły z Rosji 590 tys. ton oleju słonecznikowego, czyli o 35% mniej niż w 2023 roku. Ograniczenie dostaw oleju słonecznikowego do Chin w 2024 roku wynikało z korzystniejszej ceny oferowanej przez indyjskich importerów, a także znacznych wolumenów przerobu kukurydzy na olej na krajowym rynku chińskim. Czynniki te zmniejszyły popyt na olej słonecznikowy w Chinach.
Źródło: oleoscop