W Banku BPS klienci poszkodowani przez powódź mogą już wnioskować o ulgi

2 miesięcy temu

Klienci Banku BPS mogą już skorzystać ze wsparcia określonego w moratorium sektora bankowego (tzw. moratorium pozaustawowe). Obejmuje ono możliwe odroczenie terminu spłat kredytu lub przedłużenie umów o produkty odnawialne, takie jak kredyty w rachunku, czy karty kredytowe. Wsparcie dotyczy zarówno klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych.

Rozwiązania pomocowe dla klientów

Wsparcie przeznaczone jest dla tych klientów Banku BPS, którzy ponieśli szkody majątkowe, utracili pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. W przypadku osób, które mają w banku kredyt, odroczenie spłat będzie możliwe, kiedy miejsce zamieszkania lub miejsce położenia nieruchomości znajduje się na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej. Analogicznie w przypadku przedsiębiorstw: działalność gospodarcza kredytobiorcy wnioskującego o wsparcie powinna być prowadzona na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej. Lista powiatów objętych stanem klęski żywiołowej opublikowana jest na stronie internetowej banku www.bankbps.pl.

Ważne, żeby klient, który chce wnioskować o wsparcie, nie miał opóźnień w spłacie kapitału lub odsetek dłuższych niż 30 dni.

Klientom, którzy zostali poszkodowani w skutek powodzi, bank może:

  • odroczyć (tzn. zawiesić) raty kredytu, do 3 rat przez okres do 3 miesięcy,
  • zawiesić raty kapitałowe lub kapitałowo-odsetkowe,
  • przedłużyć umowę karty kredytowej czy kredytu w rachunku na okres do 3 miesięcy
  • rozłożyć zawieszone raty w ramach dotychczasowego okresu kredytowania (klientom indywidualnym) lub wydłużyć okres kredytowania o okres, na który spłata została odroczona (klientom instytucjonalnym),
  • wydłużyć termin ostatecznej spłaty kredytu do 3 miesięcy (klientom instytucjonalnym).

Działaniami pomocowymi objęte są następujące kredyty:

  • w przypadku klientów instytucjonalnych:

kredyt przeznaczony na finansowanie działalności gospodarczej, rolniczej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaną działalnością rolniczą) lub agroturystycznej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaniem tej działalności) lub kredyt na finansowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (dotyczy Wspólnoty Mieszkaniowej), kredyt w karcie kredytowej, kredyt w rachunku;

  • w przypadku klientów indywidualnych:

kredyt gotówkowy, kredyt ekologiczny, kredyt mieszkaniowy, kredyt w karcie kredytowej, inny kredyt ratalny, kredyt w rachunku.

Pomoc dotyczy kredytów, których bank udzielił nie później niż do 16 września 2024 r.

W przypadku klientów instytucjonalnych wsparcie obejmuje co do zasady małe i średnie przedsiębiorstwa. Średni przedsiębiorca, aby skorzystać z pomocy, dodatkowo powinien mieć zdolność kredytową na koniec 2023 r., a na dzień złożenia wniosku nie może być prowadzone wobec niego postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne, egzekucyjne, ani nie może być w stanie likwidacji.

Bank BPS przyjmuje wnioski od 7 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Żadne dodatkowe dokumenty nie są potrzebne. Złożenie wniosku jest bezpłatne.

Wniosek można pobrać na stronie internetowej banku i składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub w oddziałach.

Wsparcie dla klientów, którzy zostali poszkodowani przez powódź, podlega pewnym ograniczeniom. Kredytobiorca nie może z niego skorzystać, jeżeli w danym miesiącu korzysta już z ustawowych wakacji kredytowych. Ponadto, o ile klient, któremu bank odroczył spłatę kredytu, złoży wniosek o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK), okres odroczenia zostanie zakończony, niezależnie od pierwotnie ustalonego terminu.

Źródło: Bank BPS

Idź do oryginalnego materiału