Zakończył się najbardziej wyczekiwany czas w roku dla miłośników zakupów i promocji. Jakie trendy i zwyczaje zakupowe dominowały wśród Polaków podczas długo wyczekiwanego tygodnia wyprzedaży?
Skala tegorocznych zakupów w sklepach internetowych Shoper jest imponująca – w sam Black Friday klienci składali średnio 2,3 zamówienia na sekundę. Co ciekawe, nie kupujemy już tylko w piątek, a coraz śmielej rozkładamy zakupy na cały tydzień, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego dnia promocji. Poniedziałek poprzedzający Black Friday ma coraz większy udział w Black Week – w tym roku osiągnął poziom 14,9 proc. wartości sprzedaży z całego tygodnia odnotowując najwyższą dynamikę wzrostu rok do roku spośród wszystkich dni tygodnia . To dowód na to, jak bardzo zmieniają się nasze nawyki zakupowe – klienci chcą korzystać z promocji w sposób bardziej przemyślany i rozważny.
Kiedy Polacy kupują najwięcej?
Trzy dni dominujące pod względem liczby transakcji to piątek (18,4 proc. udziału GMV sklepów internetowych Shoper w Black Week), niedziela (16 proc.) i czwartek (15,6 proc.). Pod względem popularności branż tegoroczny Black Week nie przyniósł rewolucyjnych zmian. Tradycyjnie prym wiodły kategorie takie jak: Dom i Ogród, Ubrania oraz Zdrowie i Uroda.
Co ciekawe, najniższą dynamikę wzrostu w liczbie transakcji, względem roku poprzedniego miał właśnie Black Friday, co tylko potwierdza rozłożenie sprzedaży na inne dni Black Week. Z kolei najwyższy wzrost liczby transakcji sklepy internetowe Shoper odnotowały w czwartek (przed Black Friday). Coraz większą popularność zyskuje również Cyber Monday, który nie jest już tylko dodatkiem do Black Week, ale stanowi istotny punkt w kalendarzu zakupowym Polaków.
Co napędza sprzedaż na Black Week?
Kluczowym elementem sukcesu w Black Week pozostają skuteczne kampanie marketingowe. W tym roku istotną rolę odegrały płatne kampanie na Facebooku, które przyciągnęły do sklepów internetowych Shoper więcej klientów niż w poprzednich latach.
Klienci najczęściej trafiali na strony sklepów poprzez wyszukiwania organiczne w Google (efekt dobrze przemyślanego pozycjonowania), płatne kampanie Google Ads, bezpośrednie wejścia na strony sklepów, a także zaangażowanie generowane przez posty na Facebooku. Wszystkie te działania razem wzięte pokazują, jak ważne jest kompleksowe podejście do promocji. Co ciekawe, wyniki znajdują również potwierdzenie w deklarowanych przez sprzedawców planach, o których czytamy w raporcie Shopera “Sezon na sprzedaż”.
– Black Week to nie tylko czas wyprzedaży, ale prawdziwe święto zakupów online, które doskonale pokazuje, jak dynamicznie rozwija się rynek e-commerce i jak kluczową rolę odgrywa zrozumienie potrzeb klientów. – komentuje Anna Nowacka, Dyrektor Marketingu w Grupie Shoper. – W Shoper stale dostarczamy sprzedawcom narzędzia, które pozwalają im skuteczniej odpowiadać na zmieniające się nawyki zakupowe konsumentów – od świadomego planowania zakupów po porównywanie ofert w wielu kanałach sprzedaży. Dzięki temu sprzedawcy mogą elastycznie reagować na trendy i budować jeszcze większe zaufanie wśród swoich klientów. – dodaje.