W Polsce brakuje kierowców ciężarówek. Unia ściągnie nam ich… z Afryki

3 tygodni temu

W Europie brakuje kierowców ciężarówek. W obliczu rosnących wyzwań w branży transportowej, Unia Europejska w ramach nowego projektu „Mobilność Wykwalifikowanych Kierowców dla Europy” (Skilled Driver Mobility for Europe), planuje zwalczyć ten problem poprzez pozyskanie kierowców spoza UE. Przedsięwzięcie finansowane ze środków unijnych ma na celu stworzenie spójnej polityki zatrudniania pracowników z państw trzecich.

Brakuje kierowców ciężarówek

Celem projektu jest opracowanie uniwersalnych ram, które ułatwią i przyspieszą proces zatrudniania kierowców spoza UE. Przewidziano szczegółową analizę procedur, barier administracyjnych i oczekiwań stron zaangażowanych w projekt. Z uwagi na fakt, iż w Europie brakuje kierowców ciężarówek, program opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników IRU skoncentruje się na sprowadzaniu kierowców z ośmiu wybranych państw spoza kontynentu:

  • Egipt,
  • Etiopia,
  • Bangladesz,
  • Kenia,
  • Maroko,
  • Nigeria,
  • Pakistan,
  • Tunezja.

Kraje te zostały wybrane ze względu na potencjał dostępności pracowników gotowych do pracy w branży transportowej w Europie. Na realizację programu przeznaczono 99,5 tys. euro, które w całości pochodzą z „Funduszu Azylu, Migracji i Integracji”. Projekt przewiduje współpracę z jedenastoma krajami unijnymi, w tym: Polską, Niemcami, Francją, Włochami, Holandią, Rumunią, Hiszpanią, Szwecją, Grecją, Portugalią oraz Belgią.

Dlaczego brakuje kierowców?

Niedobór kierowców ciężarówek w Europie nie jest nowym problemem. To wynik kilku nakładających się czynników. Wielu pracowników po prostu odchodzi na emeryturę, a młodzi nie garną się do zawodu. Niestety długie godziny za kierownicą i presja związana z terminowością dostaw odstraszają potencjalnych kandydatów.

Jeśli projekt IRU odniesie sukces, może znacząco wpłynąć na rynki pracy w branży transportowej. Niemcy czy Francja mogą zyskać dostęp do większej liczby kierowców, co poprawi płynność łańcuchów dostaw. W Polsce też brakuje kierowców ciężarówek i już teraz mniej niż połowa polskich ciężarówek w ruchu międzynarodowym jest prowadzona przez krajowych kierowców. Program może jednak pogłębić tę tendencję.

Projekt ma rozwiązać problem braku stabilności europejskiej logistyki

Wdrożenie programu „Mobilność Wykwalifikowanych Kierowców dla Europy” przewiduje analizę obecnych procedur, czyli identyfikację barier prawnych i administracyjnych, opracowanie ram prawnych, czyli dostosowanie regulacji unijnych do specyfiki pracy kierowców z państw spoza UE, oraz promocję zawodu kierowcy poprzez kampanie informacyjne w państwach partnerskich mające na celu zachęcenie kandydatów do pracy w Europie.

Decyzja o współpracy z Egiptem, Etiopią, Bangladeszem i innymi wymienionymi krajami nie jest przypadkowa. Wybrane państwa charakteryzują się dużą populacją w wieku produkcyjnym, doświadczeniem kierowców w międzynarodowym transporcie i bliskością geograficzną w przypadku państw Afryki Północnej.

Projekt IRU stanowi odpowiedź na kryzys, który może zagrozić stabilności europejskiej logistyki. W obliczu niedoboru pracowników, sprowadzanie kierowców z innych regionów świata wydaje się rozwiązaniem koniecznym. Jednakże, by skutecznie zrealizować jego założenia, konieczne będą nie tylko sprawne procedury administracyjne, ale również poprawa warunków pracy kierowców w całej Unii Europejskiej.

Niedobór kierowców w USA się zmniejszył, ale ze złych powodów

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału