Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie w 2024 roku 64,8 mld zł.
Dochody z dostępu do Internetu wróciły na pozycję największego sektora na polskim rynku E&M (26,3 mld zł), wyprzedzając przychody tradycyjnej telewizji (10,7 mld zł).
Na trzecim miejscu znalazła się reklama internetowa z 10,6 mld zł przychodów w 2024 roku.
Średnia stopa wzrostu przychodów polskiej branży rozrywki i mediów wyniesie 3,8% w skali roku a reklamy internetowej - 12,2% (największa średnia stopa wzrostu na polskim rynku E&M).
Tak przynajmniej wynika z polskiej edycji raportu “Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028” opracowanego przez PwC Polska.
Omawiany raport to zestaw pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 11 segmentach rynkowych, w 53 terytoriach na świecie.
W 2024 r. polski rynek rozrywki i mediów będzie wart prawie 65 mld zł, co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) o ile chodzi o wartość przychodów z tego sektora.
W latach 2023-2028 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce wyniesie 3,8%, nieznacznie poniżej globalnej stopy wzrostu sektora na poziomie 3,9% rok do roku.
“W 2023 roku branża Entertainment & Media odbudowała się, notując globalny wzrost przychodów o 5% do poziomu 3 bilionów dolarów w 2024 roku, co wyraźnie przewyższa tempo wzrostu światowej gospodarki. Polska wyróżnia się na tle globalnych trendów branży rozrywki i mediów, ponieważ telewizja tradycyjna przez cały czas utrzymuje silną pozycję, podczas gdy w innych krajach traci na rzecz streamingu wideo. Różnorodne źródła przychodów, takie jak subskrypcje, mikropłatności oraz licencjonowanie treści, zwiększają stabilność finansową segmentów gier wideo i usług OTT, które stają się jednymi z najbardziej dynamicznych na polskim rynku” - mówi Marcin Sidelnik, partner PwC Polska, lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.
Do 2028 Polska utrzyma pozycję lidera pod względem wielkości przychodów na rynku dostępu do internetu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Sektor ten będzie w 2024 największym pod względem przychodów w branży i stanowi 40% procent jej wartości, co wynosi 26,3 mld PLN.
Całkowite przychody z dostępu do Internetu w Polsce będą rosły w tempie 5,8% CAGR, znacznie wyprzedzając średnią światową wynoszącą 3,9% CAGR, z 10,4 mld PLN w 2022 roku do 13,7 mld PLN w 2027 roku.
Polski rynek telekomunikacyjny jest zdominowany przez przychody z usług mobilnych, które do 2027 r. będą stanowić 81,7% całkowitych przychodów z dostępu do Internetu.
Najszybciej rozwijające się segmenty rynku rozrywki i mediów w Polsce i na świecie w latach 2023-2028 to reklama internetowa - 12,2% w Polsce i 9,5% na świecie, gry wideo i e-sport, 6,8% w Polsce i 8,0% na świecie oraz usługi OTT (Over-the-top) , 6% w Polsce i 7,4% na świecie.
“Polski rynek rozrywki i mediów coraz wyraźniej koncentruje się na cyfrowych kanałach reklamy i interaktywnej rozrywce, co potwierdzają dynamiczne wzrosty w segmentach reklamy internetowej oraz gier wideo. Duże znaczenie odgrywają tutaj zaawansowane technologie, które umożliwiają precyzyjne targetowanie i automatyzację kampanii. Segment OTT (Over-the-top), oferujący treści wideo na żądanie, także rozwija się w coraz szybszym tempie, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na spersonalizowane treści. Platformy OTT wzmacniają swoje oferty, wprowadzając m.in. tańsze plany subskrypcyjne z reklamami. To nie tylko zwiększa bazę użytkowników, ale też otwiera nowe źródła przychodów z reklam” - mówi Paweł Wesołowski, partner PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.
Polski rynek reklamy internetowej rozwija się najbardziej dynamicznie w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
Całkowite przychody wyniosły w Polsce 9,0 mld PLN w 2023 r. i będą wzrastały na poziomie 12,2% CAGR, osiągając 16,0 mld PLN do 2028 roku.
W 2023 r. największą kategorią na rynku były reklamy display, które stanowią 43,8% przychodów całego rynku reklamy internetowej z wynikiem na poziomie 4,6 mld PLN, następnie płatne wyszukiwanie z (32,5%), wideo (15,6%) i ogłoszenia (8,1%).
Od 2019 roku polski rynek usług OTT wideo wzrósł trzykrotnie, zwiększając się o 29,1% w 2023 roku, osiągając przychody w wysokości 3,2 mld PLN. W Polsce w 2024 r. na gospodarstwo domowe przypada 0,7 subskrypcji OTT wideo, na świecie jest to 0,96 subskrypcji.
Całkowite przychody OTT będą rosły w tempie 6,7% CAGR i przekroczą 4,4 mld PLN w 2028 roku.
W tym czasie platformy SVOD (Subscription Video on Demand) będą stanowić 90,9% rynku, a platformy TVOD (Transactional Video on Demand) pozostaną w stagnacji.
“Przyszłość polskiej branży rozrywki i mediów będzie zdominowana przez transformację cyfrową oraz konieczność dostosowania się do zmieniających się preferencji konsumentów. Rosnące koszty życia sprawiają, iż odbiorcy coraz częściej wybierają tańsze formy rozrywki, takie jak darmowe treści online lub platformy streamingowe oferujące plany subskrypcyjne z reklamami. Firmy muszą nie tylko dostarczać wysokiej jakości treści, ale także oferować elastyczne modele płatności tak, żeby skutecznie przyciągać i zatrzymywać użytkowników” - mówi Małgorzata Górna, partnerka PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.
Gry wideo rozwijają się w tempie 10,7% CAGR.
Przychody z gier mobilnych, szczególnie casualowych i społecznościowych, dominują w tej kategorii, stanowiąc niemal 75% przychodów z całego sektora.
Przyczyniają się do tego modele monetyzacji oparte o mikropłatności oraz reklamy zintegrowane w aplikacjach, rosnące w tempie 14,3% rocznie.
Jednocześnie tradycyjne gry wideo, mimo umiarkowanego wzrostu (3,6% CAGR), pozostają stabilnym źródłem przychodów, z dominacją gier na PC (561 mln PLN w 2023 roku).
Reklama internetowa i media interaktywne wzajemnie się uzupełniają, co otwiera nowe możliwości monetyzacji treści, jednocześnie zwiększając zaangażowanie odbiorców w coraz bardziej cyfrowym środowisku.