Warszawa: Hyundai i Škoda chcą dostarczyć nowe tramwaje

12 godzin temu

Spółka Tramwaje Warszawskie pierwszy etap postępowania przetargowego, którego celem jest zawarcie umowy ramowej na dostawy do 160 nowych tramwajów. Termin składania ofert upłynął 22 lipca, a do udziału w zamówieniu zgłosiły się dwie firmy – Škoda Transportation oraz Hyundai Rotem Company.

Zgodnie z dokumentacją przetargową przewidziano dostawy maksymalnie 64 tramwajów jednokierunkowych oraz 96 dwukierunkowych. W ramach zamówienia podstawowego, gwarantowanego, zakontraktowane zostanie 20 tramwajów jednokierunkowych. Kolejne partie pojazdów będą mogły być zamawiane w miarę potrzeb miasta oraz dostępności środków finansowych.

Dwie oferty – różne podejście cenowe

Škoda Transportation zaoferowała jednakowe ceny jednostkowe dla pojazdów z zamówienia podstawowego i opcji – 21 152 000 zł netto za tramwaj jednokierunkowy oraz 22 282 000 zł netto za tramwaj dwukierunkowy. Hyundai Rotem Company zaproponował w zamówieniu podstawowym cenę 21 960 000 zł netto za tramwaj jednokierunkowy oraz 21 036 965 zł netto za tramwaj dwukierunkowy, a w opcji – 20 423 260 zł netto za tramwaj jednokierunkowy.

Na obecnym etapie postępowania ceny ofertowe nie są jeszcze ostateczne. Wybór docelowego dostawcy tramwajów nastąpi dopiero w drugim etapie, kiedy wykonawcy, z którymi zawarte zostaną umowy ramowe, będą rywalizować wyłącznie ceną.

Umowy ramowe i dostawy

Umowy ramowe planowane są na okres 48 miesięcy. Po ich podpisaniu możliwe będzie zawarcie umowy wykonawczej z jednym z wyłonionych dostawców na realizację konkretnego zamówienia. Producent będzie miał 28 miesięcy na dostarczenie tramwajów z zamówienia podstawowego, przy czym pierwsze dwa pojazdy mają trafić do miasta w ciągu 24 miesięcy. Czas na realizację pełnych opcji określono na 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych oraz 66 miesięcy dla dwukierunkowych.

Sprawdzone rozwiązania i większy komfort pasażerów

Wymagania postawione w przetargu oparto na doświadczeniach z eksploatacji w tej chwili używanych pojazdów oraz konsultacjach z pasażerami. Zmieniono m.in. układ wnętrza, zwiększając liczbę miejsc siedzących – co najmniej 56 w tramwaju jednokierunkowym i 42 w dwukierunkowym. Wszystkie pojazdy będą miały długość maksymalnie 33 metrów, co odpowiada warunkom lokalnej infrastruktury.

W tramwajach zastosowane będą skrajne wózki skrętne, które poprawiają komfort jazdy i zmniejszają zużycie torowiska. Ponadto znajdą się w nich nowoczesne systemy bezpieczeństwa – system antykolizyjny oraz wsparcia motorniczego, który reaguje w przypadku jego zmęczenia czy rozproszenia.

Nowe pojazdy będą bazować na sprawdzonych konstrukcjach, co ma skrócić proces produkcji i zapewnić niezawodność eksploatacji.

Zobacz również:

Warszawa: Nowe rozjazdy na placu Zawiszy. Kolejna faza remontu rusza w weekend
Warszawa Gdańska: Tunel, windy, nowe perony już wkrótce
Idź do oryginalnego materiału