Warszawa: Tramwaj do Dworca Zachodniego – zmiana na Grójeckiej

8 godzin temu

Połowa gwiazdy tramwajowej u zbiegu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha gotowa. Od soboty, 23 sierpnia, wykonawca trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego zapowiada tu duże zmiany w ruchu. Kierowcy pojadą drugą jezdnią Grójeckiej, a połączenie z arterią odzyska ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Na skrzyżowaniu Grójeckiej z ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha powstaje tzw. pełna gwiazda, czyli układ torów umożliwiający ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. Jego budowa rozpoczęła się na początku roku. Wykonawca inwestycji zamknął wówczas jedną z jezdni ulicy Grójeckiej i połączenie z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. Zawieszono także ruch tramwajów. Teraz połowa węzła rozjazdowego jest już gotowa i można zacząć kolejny etap budowy.

Zmiana na Grójeckiej

W nocy z piątku na sobotę, czyli z 22 na 23 sierpnia, tramwajarze otworzą jezdnię ulicy Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej, a z robotami przeniosą się na nitkę do centrum. Kierowcy przez cały czas będą jeździli jedną jezdnią w obu kierunkach. Tymczasowe przewiązki przez torowisko pozostaną w tych samych miejscach: za przystankiem Hale Banacha i przed ulicą Baśniową. Tak jak wcześniej, w stronę alei Krakowskiej będą dwa pasy, a do centrum jeden.

Połączenie z Grójecką odzyska ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. Także tutaj kierowcy pojadą jedną jezdnią w dwóch kierunkach. Zamknięty pozostanie fragment ulicy Białobrzeskiej do Przemyskiej, a także fragment Opaczewskiej od Grójeckiej w stronę Szczęśliwickiej.

Jadący Grójecką z centrum skręcą w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Natomiast z Okęcia będzie można pojechać tylko prosto, do centrum. Objazd do Bitwy Warszawskiej 1920 r. poprowadzi ulicami Dickensa i Szczęśliwicką. Z kolei jadący ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. od Dworca Zachodniego skręcą w Grójecką w prawo lub lewo.

Zamknięta Banacha

Zamknięte zostaną obie jezdnie ulicy Banacha od skrzyżowania z Grójecką do Pawińskiego. Ulicami Pawińskiego i Dickensa zostanie wytyczony objazd do Grójeckiej.

Z ulicy Pawińskiego będzie można wyjechać na Banacha tylko w prawo. Do budynków Banacha 12, 14, 16, 18, 20, 22 oraz Grójecka 89 i 81/87 będzie można dojechać ulicą Banacha. Na fragmencie od Wolnej Wszechnicy do parkingu dla mieszkańców zostaną wyznaczone dwa kierunki ruchu.

Zmiany tras autobusów

Autobusy linii 186 i 414, ruszające z przystanku Banacha 04 w kierunku Nowodworów i Bródna Podgrodzie, pojadą ulicą Pawińskiego do Dickensa, czyli aktualnej trasy. Linia 157 w obu kierunkach zostanie skierowana ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Grójeckiej i swojej stałej trasy.

Na swoje standardowe trasy w tym rejonie, czyli ulicą Grójecką do Bitwy Warszawskiej 1920 r., wrócą autobusy linii 191 i N43. Dotychczasowe trasy objazdowe dla linii: 136, 154, 167, 172, 208, 521, N01 nie zmienią się. Tramwaje linii 7 i 9 pozostaną na krótszych trasach do placu Narutowicza. Utrzymane będzie kursowanie autobusów linii Z-9 i Z14. Trasy linii: 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 przez cały czas będą wydłużone do PKP Rakowiec.

Prace na skrzyżowaniu

Prace na skrzyżowaniu to nie tylko budowa torowiska. Wykonawca inwestycji musi najpierw przebudować instalacje podziemne. realizowane są roboty związane z przebudową magistrali ciepłowniczej, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i teletechnicznych. Dopiero po ich zakończeniu ruszy budowa dalszej części nowego układu torowego. Zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha utrzymają się co najmniej do końca roku.

Tramwaj do Dworca Zachodniego

Tramwajowe torowisko do Dworca Zachodniego jest częścią trasy, która połączy Ochotę i Wolę z Mokotowem i Wilanowem. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. powstaje około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi. Podziemny przystanek będzie połączony z peronami kolejowymi. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze.

Według szacunków z nowej trasy będzie korzystać ponad 1 mln 200 tys. pasażerów rocznie. Tramwaj może zabrać więcej pasażerów niż autobus, a dzięki wydzielonemu torowisku pomknie niezależnie od warunków drogowych. Podróż z dworca do Grójeckiej zajmie pięć minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Źródło: UM Warszawa
Fot. Infoulice Warszawa

Idź do oryginalnego materiału