Remont torowiska na placu Zawiszy w Warszawie zakończył się szybciej, niż przewidywano. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych prace trwały zaledwie pięć tygodni, zamiast standardowych trzech miesięcy. Od 11 sierpnia ruch tramwajowy i kołowy odbywa się bez ograniczeń.
Kluczowy węzeł komunikacyjny stolicy
Plac Zawiszy to jeden z najważniejszych punktów komunikacyjnych Warszawy, w którym krzyżują się trzy intensywnie wykorzystywane trasy tramwajowe – w ciągu ulic Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W godzinach szczytu przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na każdym z wlotów. To także istotne skrzyżowanie dla ruchu samochodowego.
Ze względu na strategiczne znaczenie miejsca, prace zaplanowano tak, by utrudnienia były możliwie najkrótsze. Roboty podzielono na trzy etapy, obejmujące oddzielnie każdy z wlotów, a termin realizacji wybrano w okresie letnich ograniczeń w ruchu tramwajowym na ul. Grójeckiej.
Prefabrykaty zamiast betonu lanego
Zastosowana technologia ConTrack firmy KZN Rail z Krakowa pozwoliła znacząco skrócić czas realizacji inwestycji. Wszystkie elementy torowiska – płyty prefabrykowane – były indywidualnie projektowane, a następnie produkowane w zakładzie w Krakowie. Do Warszawy przewieziono je koleją i ułożono na miejscu.
Łącznie zamontowano 121 bloków o powierzchni 1600 m², obejmując remontem około 737 metrów toru pojedynczego oraz trzy przystanki w Alejach Jerozolimskich.
Przy tradycyjnej metodzie z użyciem betonu lanego utrudnienia mogłyby potrwać co najmniej trzy miesiące. Prefabrykaty skróciły ten czas do pięciu tygodni – po 1–2 tygodnie na każdy wlot skrzyżowania.
Tramwaje wróciły na trasy
Od 11 sierpnia wszystkie wloty tramwajowe na placu Zawiszy są przejezdne. Na swoje trasy powróciły linie 22, 24 oraz uzupełniająca 78, a linia 72 została zlikwidowana. Ruch samochodów również odbywa się bez ograniczeń.
Firma KZN Rail będzie prowadzić jeszcze prace wykończeniowe poza torowiskiem i jezdniami, a jesienią zaplanowano rekultywację zieleni.
Największa fala remontów od lat
Rok 2025 jest wyjątkowo intensywny dla Tramwajów Warszawskich – zaplanowano aż 34 zadania remontowe na blisko 10 km toru pojedynczego. Większość z nich realizowana jest w ramach Warszawskiego Programu Torowego, zakładającego wieloletnią modernizację infrastruktury tramwajowej w stolicy.
Zobacz również: