7 kwietnia 1995 roku o godzinie 12:35 ze stacji Wilanowska ruszył pierwszy skład warszawskiego metra. Dokładnie 30 lat później, w niedzielę, stolica świętowała jubileusz jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w historii miasta.
Od samego rana na stacji Świętokrzyska na pasażerów czekały słodkie upominki z logo metra oraz prezentacja multimedialna przedstawiająca historię warszawskiej kolei podziemnej. Na ekranach galerii wyświetlono specjalnie przygotowaną oś czasu, która przypominała najważniejsze momenty z życia stołecznego metra.
Uroczysta gala jubileuszowa odbyła się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski uhonorował osoby zasłużone dla rozwoju warszawskiego metra. Wśród wyróżnionych znaleźli się zarówno byli, jak i obecni pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego – m.in. Tadeusz Zbigniew Chęć, Marek Młynarski i Grzegorz Dziemieszczyk.
Kolejnym punktem obchodów była uroczystość na stacji Wilanowska, gdzie zaprezentowano jubileuszową mozaikę. To właśnie tam, trzy dekady temu, oficjalnie uruchomiono pierwszą linię metra. W przestrzeni antresoli stacji zaprezentowano także wystawę przygotowaną w ramach Akademii Sztuk Podziemnych. Historię metra można było poznać również dzięki ekspozycji zlokalizowanej przy ogrodzeniach Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.
W dzień jubileuszu logo 30-lecia pojawiło się na ekranach w wagonach, na stacjach, a także na cyfrowych billboardach w Śródmieściu.
Długa droga do metra
Choć dziś trudno wyobrazić sobie Warszawę bez podziemnej kolei, jej historia sięga blisko stu lat. Pierwsze plany budowy pojawiły się w latach 20. XX wieku i zakładały stworzenie dwóch krzyżujących się linii – z północy na południe i ze wschodu na zachód. Przeszkodą w realizacji był jednak wielki kryzys gospodarczy, a później II wojna światowa. Mimo prób podejmowanych w czasach PRL – w tym budowy głębokiego tunelu pod Wisłą – żaden z projektów nie doczekał się realizacji.
Dopiero decyzja ogłoszona przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego w 1982 roku rozpoczęła realne działania. Budowę rozpoczęto rok później, 15 kwietnia 1983 roku, jednak przez kolejne lata zmagała się ona z licznymi trudnościami – od braku funduszy i materiałów po bardzo wolne tempo prac.
Początek nowej epoki
Pierwszy, 11-kilometrowy odcinek linii M1 został oficjalnie otwarty 7 kwietnia 1995 roku i łączył stacje Kabaty i Politechnika. Co ciekawe, metro nie dojeżdżało wówczas do centrum, a tabor stanowiły rosyjskie wagony sprowadzone z Sankt Petersburga.
Dziś Metro Warszawskie to dwie linie, 41,5 km torów i 38 stacji, które każdego dnia obsługują blisko milion pasażerów. niedługo zakończy się budowa ostatnich stacji bemowskiego odcinka linii M2, a już rozpoczęły się prace nad projektami kolejnych – linii M3 i M4.
Trzy dekady po starcie metra Warszawa nie tylko zyskała nowoczesny środek transportu, ale też symbol metropolitalnych ambicji, które z sukcesem są realizowane. Metro stało się nieodłączną częścią miejskiego krajobrazu i niekwestionowaną wizytówką stolicy.




Zobacz również: