ARiMR szykuje dużą zmianę w obsłudze odwołań i skarg. Od 1 stycznia 2026 r. w Centrali Agencji zacznie działać specjalne Biuro Odwołań i Skarg, które ma skrócić czas rozpatrywania wniosków, ujednolicić decyzje i zakończyć chaos między departamentami. Rolnicy mają szybciej doczekać się odpowiedzi na swoje sprawy.
Nowa komórka w Centrali ARiMR. Wszystkie odwołania w jednym miejscu
Zgodnie z projektem rozporządzenia, Biuro Odwołań i Skarg będzie wyodrębnioną komórką organizacyjną w Centrali ARiMR. Jego zadaniem będzie obsługa m.in. odwołań, zażaleń, wniosków o ponowne rozpatrzenie spraw czy skarg kierowanych do Prezesa Agencji lub składanych za jej pośrednictwem do sądów administracyjnych.
Biuro będzie realizowało zadania związane ze Wspólną Polityką Rolną, w tym z Planem Strategicznym dla WPR na lata 2023–2027.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, dotychczasowy model, w którym skargi i odwołania były rozpatrywane w kilku różnych departamentach, m.in. Działań Inwestycyjnych, Działań Premiowych, Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Rynków Rolnych, powodował brak jednolitości w ocenie podobnych przypadków.
Dlaczego powstaje biuro? Koniec rozproszonych decyzji i braku jednolitości
Nowa struktura ma to zmienić. W jednym miejscu zostaną skupione wszystkie sprawy odwoławcze i skargowe. Jak podkreśla ministerstwo, pozwoli to na lepsze wykorzystanie kadry, szybsze podejmowanie decyzji i bardziej jednolite rozstrzygnięcia w podobnych sprawach. Utworzenie nowego biura ma skrócić czas rozpatrywania odwołań i skarg.
– Skupienie w jednej komórce organizacyjnej na poziomie Centrali ARiMR większości zadań w zakresie rozpatrywania środków zaskarżenia przyczyni się do maksymalnego wykorzystania środków finansowych danego Programu – podkreśla ministerstwo.
Nowe rozwiązanie ma również zapewnić ujednolicenie standardów działania ARiMR i większą przejrzystość procesów decyzyjnych.
Co to oznacza dla rolników? Szybsze odpowiedzi i bardziej przejrzyste procedury
Biuro Odwołań i Skarg będzie działać wewnątrz Centrali ARiMR, dlatego rolnicy nie będą mieli z nim bezpośredniego kontaktu. Ich odwołania i skargi przez cały czas będą trafiały do ARiMR w zwykłym trybie, jednak dzięki nowej strukturze mają być rozpatrywane szybciej i bardziej rzetelnie.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.

1 godzina temu

![Kukurydza sucha po 1170 zł/t. Jak zmieniały się ceny przez 25 lat? [GUS]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/11/29/208098.webp)

![Import nawozów runął o 80 proc. Co zmieniły cła? [NOWE DANE]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/12/01/h_557998_1280.webp)











