Od 14 grudnia 2025 r. na wybranych odcinkach linii kolejowych zarządzanych przez Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozpoczyna się operacyjne wdrożenie systemu łączności cyfrowej GSM-R. To najważniejszy krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa, interoperacyjności i jakości komunikacji w transporcie kolejowym.
System GSM-R bazuje na technologii cyfrowej komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu przewozowego i wraz z systemem ETCS jest częścią Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ang. European Rail Traffic Management System – ERTMS). Jego uruchomienie oznacza poprawę bezpieczeństwa i wzrost efektywności przewozów.
Dzięki systemowi GSM-R zwiększamy bezpieczeństwo i interoperacyjność, a także przygotowujemy się do pełnej integracji z europejskim systemem ERTMS – powiedział Michał Gil, członek zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PLK.
System GSM-R to nowoczesna platforma komunikacji cyfrowej, która zapewni również bezpieczny kanał łączności odporny na nasłuch i ingerencję osób nieuprawnionych. Wdrożenie ma na celu eliminację ryzyka związanego z nieuprawnionym użyciem sygnału „Alarm” w systemie „Radio-Stop” w w tej chwili stosowanym systemie VHF oraz zwiększenie efektywności komunikacji kolejowej.
Bezpieczna i stabilna komunikacja to fundament nowoczesnej kolei. GSM-R eliminuje ryzyko nieuprawnionych ingerencji i podnosi standardy obsługi ruchu. Podziękowania należą się wszystkim tym przewoźnikom, którzy razem z nami przygotowują się do wdrożenia systemu od połowy grudnia. To wyraz nie tylko odpowiedzialności za kolej. To symboliczna, patriotyczna gra zespołowa na rzecz bezpieczeństwa państwa polskiego – dodał Michał Gil.
Na jakich liniach kolejowych zostanie wdrożony system GSM-R?
Pierwszy etap zostanie uruchomiony 14 grudnia 2025 r., poprzedzony dwutygodniową eksploatacją wstępną od 1 grudnia 2025 r. Obejmie następujące odcinki:
- linia kolejowa nr 1: Żyrardów – Koluszki
- linia kolejowa nr 17: Koluszki – Łódź Widzew
- linia kolejowa nr 11: Skierniewice – Łowicz Główny
- linia kolejowa nr 3: Warszawa Gołąbki – Paczkowo
- linia kolejowa nr 9: Mleczewo – Gdańsk Główny
- linia kolejowa nr 456: Warszawa Praga WPT – Chotomów
- linia kolejowa nr 202: Gdańsk Główny – Gdynia Główna
- linia kolejowa nr 260: Pszczółki – Pruszcz Gdański
Drugi etap wdrożenia zaplanowano na 8 marca 2026 r., z eksploatacją wstępną od 22 lutego 2026 r. Obejmie on następujące odcinki:
- linia kolejowa nr 2 Sulejówek Miłosna – Terespol (GP)
- linia kolejowa nr 3 Paczkowo – Kunowice (GP)
- linia kolejowa nr 12 Skierniewice – Łuków
- linia kolejowa nr 132 Opole Główne – Wrocław Główny
- linia kolejowa nr 273 Wrocław Główny – Wrocław Muchobór
- linia kolejowa nr 275 Wrocław Muchobór – Legnica – Miłkowice
- linia kolejowa nr 282 Miłkowice – Węgliniec
- linia kolejowa nr 295 Węgliniec – Bielawa Dolna (GP)

Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej. finalizuje również prace nad aktualizacją Instrukcji Ir5a o użytkowaniu urządzeń radiołączności w sieci GSM-R, która uwzględnia doświadczenia uzyskane w czasie eksploatacji obserwowanej tego systemu prowadzonej na linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Praga Towarowa – Mleczewo.


Źródło: PLK/redakcja
Fot. PLK
Zobacz również:

1 godzina temu






