Węzeł Emilia zostanie rozbudowany! Poprawi połączenie z A2

1 rok temu

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji, za pomocą którego rozbudowany zostanie węzeł Emilia, na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S14 oraz autostrady A2, wraz z budową nowego odcinka drogi krajowej nr 91 w województwie łódzkim.

Węzeł Emilia czeka rozbudowa

Projekt obejmuje planowanie, modernizację oraz rozszerzenie istniejącego węzła drogowego, w taki sposób, aby węzeł Emilia zapewnił wygodne połączenia z autostradą A2 oraz optymalne połączenie z układem dróg z DK91.

Rozbudowa węzła drogowego Emilia stanowić będzie swoiste, docelowe domknięcie łódzkiej obwodnicy miasta. Umożliwi zjazd z Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14 na autostradę A2 i na DK91 prowadzącą do Łodzi, jak i do Gdańska, a zarazem pozwoli kierowcom jadącym z północy ominąć centrum Zgierza. Zniweluje to problem narastających zatorów, które mają miejsce w obecnym układzie dróg w regionie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Głównymi zaletami wynikającymi z wdrożenia połączenia komunikacyjnego są znaczący wzrost przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w kierunku wschód-zachód oraz północ-południe w rejonie węzła Emilia, co przyczyni się do poprawy komfortu podróży; poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego przy jednoczesnym zmniejszeniu hałasu i emisji spalin wzdłuż DK91 na odcinku między węzłem Słowik a węzłem Emilia; lepsza dostępność komunikacyjna dla obszarów znajdujących się na północno-zachodnim terenie Łodzi oraz dostosowanie sieci dróg krajowych do rosnącego natężenia ruchu.

Ministerstwo Infrastruktury

Szereg zadań do wykonania

W pierwszej fazie procesu przygotowawczego inwestycji konieczne będzie wykonanie koncepcji programowej dla rozbudowy węzła Emilia, uwzględniającej poprawę połączenia z autostradą A2 i usprawnienie komunikacji z DK91. Należy przeprowadzić analizę warunków geologicznych, przygotować niezbędną dokumentację, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej, oraz przeprowadzić badania archeologiczne. Szczegółowe rozwiązania projektowe zostaną opracowane w oparciu o analizy i prognozy ruchu, które będą przeprowadzone na etapie prac przygotowawczych.

W ramach tego przedsięwzięcia zostaną wzniesione nowe fragmenty drogi klasy S o długości około 1 km oraz drogi klasy GP o długości 1,5 km. Ponadto, zostaną zbudowane bezpośrednie połączenia między autostradą A2 a drogą ekspresową S14 w celu maksymalnego zwiększenia przepustowości tego połączenia. Planuje się również budowę i przebudowę skrzyżowań z drogami bocznymi, konstrukcji inżynierskich, dróg służących obszarom przyległym oraz wdrożenie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu. Inwestycja obejmie również instalację środków ochrony środowiska, takich jak ekrany akustyczne i zbiorniki do oczyszczania wody, a także stworzenie systemu odwodnienia drogowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz przepustów dla zwierząt.

Ponadto, planuje się stworzenie infrastruktury komunikacyjnej dla Systemu Zarządzania Ruchem, w tym budowę i modernizację inteligentnych systemów transportowych (ITS) wraz z infrastrukturą dla Systemu Zarządzania Ruchem, takich jak dynamiczne znaki drogowe, urządzenia do pomiaru ruchu, wykrywania zdarzeń oraz kamery systemu wizyjnego. Zakończenie procesu przygotowawczego o wartości 7,1 mln złotych przewidziano na rok 2026.

GDDKiA

Tor wodny Świnoujście-Szczecin: Prace dobiegają końca

Idź do oryginalnego materiału