Porozumienie na dodatkowe połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej podpisały współfinansujące je samorządy. Od 1 stycznia 2024 przybędzie par pociągów kursujących w centralnej Wielkopolsce na krótkich dystansach. Najbardziej zadowoleni ze zmian będą mieszkańcy korzystający z linii Poznań-Opalenica-Nowy Tomyśl, ale podpisane 11 września porozumienie oznacza też dodatkowe kursy PKM między Poznaniem a Grodziskiem Wlkp., Kościanem, Pobiedziskami, Rogoźnem, Szamotułami, Środą Wlkp. i Wrześnią.
Od początku 2024 roku mieszkańcy Metropolii Poznań i sąsiednich powiatów, będą mieli więcej pociągów do dyspozycji. Samorządy stowarzyszone i partnerskie w porozumieniu z samorządem Województwa Wielkopolskiego, który jest największym płatnikiem, postanowiły zagęścić siatkę połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Tym razem rozkład wzbogaci się przede wszystkim na najkrótszych trasach. W kilku przypadkach miejscowości pierwszy raz staną się stacjami końcowymi linii.
Zamiast dotychczasowych 18 par połączeń między Poznaniem z Nowym Tomyślem będzie ich 25, a dwa kolejne składy przybędą na odcinku Poznań-Opalenica. Do Wrześni pojedzie dodatkowa, 24. para połączeń, kolejne trzy kursy będą kończyć bieg w Kostrzynie. Grodzisk zyska 2 połączenia, Środa Wielkopolska – jedno. Kościan też jedno, ale bliższy Poznania Czempiń – dwa. Podobnie jest na trasie do Rogoźna, do którego też pojedzie jedna więcej para pociągów, za to mieszkańców wcześniejszych Obornik ucieszą dodatkowe trzy połączenia. Analogicznie do dotychczasowych składów kursujących między Poznaniem a Gnieznem dodane zostaną trzy na odcinku do Pobiedzisk, a PKM4 do Wronek będzie miała bogatszy rozkład na odcinku Poznań-Szamotuły.
W działalność Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zaangażowanych jest 48 samorządów – Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i Powiat Poznański, które współfinansują każdą z linii PKM, a także 9 kolejnych powiatów i 36 gmin, z których większość to członkowie stowarzyszenia Metropolia Poznań.
PKM została uruchomiona w 2018 roku. Pierwsze połączenia uruchomiono na trasach z Poznania do Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Nowego Tomyśla i Jarocina, a po kilku miesiącach także do Swarzędza. Rok później nitka swarzędzka została wydłużona do Kostrzyna, a w 2020 – do Wrześni. W tym samym roku pojawiły się też połączenia na liniach do Rogoźna i Gniezna. W roku 2022 ze współfinansowania wycofał się powiat jarociński i dlatego teraz ta linia kończy się w Środzie Wielkopolskiej. Pociągi PKM pojawiły się z kolei na trasie do Kościana. Od stycznia 2023 Poznańska Kolej Metropolitalna jeździ także do Wronek.
Sieć Poznańskiej Kolei Metropolitalnej w tej chwili składa się zatem z linii:
- PKM1 Gniezno – Poznań – Kościan
- PKM2 Września – Poznań – Nowy Tomyśl
- PKM3 Wągrowiec – Poznań – Grodzisk Wielkopolski
- PKM4 Środa Wielkopolska – Poznań – Wronki
- PKM5 Poznań – Rogoźno Wielkopolskie
Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz POLREGIO. W roku 2023 PKM to 193 pary pociągów. Od stycznia 2024 ich liczba wzrośnie do 219 par połączeń dziennie. Na obszarze działania PKM jest blisko 100 stacji i przystanków.
Więcej informacji: pkm.metropoliapoznan.pl