Paragony Biedronki podbijają sieć. Nie chodzi jednak o słynne paragony grozy lub też zdjęcia trafionych promocji i rabatów. Chodzi o wydruki, na których Biedronka chwali się, iż jest tańsza niż konkurencja, przez co ich paragony zaczynają bić rekordy długości. Sprawdziliśmy ile papieru zużywa Biedronka na paragony z przechwałkami.
Biedronka i jej wielgachne paragony
Paragony. Prawie nikt z nas ich nigdy nie bierze, ewentualnie wyrzuca zaraz po odejściu od kasy i sprawdzeniu, czy czasami pani kasjerka albo kasa samoobsługowa nie nabiła kilograma ziemniaków jako Play Station 5. No ale przepisy skarbowe są jasne – sklepy muszą je drukować. Tylko iż paragon paragonowi nierówny i możemy spotkać paragony różnych długości rozmiarów. Każdy jednak ma cechę wspólną – jest śmieciem, odpadem. Odpadem, na którego wyprodukowanie zużyto chemikalia, papier, elektryczność, wodę. Odpadem, który zaśmieca środowisko, a jego recykling jest utrudniony lub niemożliwy ze względu na obecność chemikaliów.
Wiele firm podejmuje kroki w celu ograniczenia wpływu paragonów na środowisko. Na przykład stosują alternatywne materiały przy produkcji papieru termicznego lub elektroniczne paragony (e-paragony), które eliminują konieczność drukowania na papierze. Mimo to, powinno zależeć nam, aby paragony były jak najkrótsze i generowały jak najmniej śmieci. Czasami jednak nie zależy to od nas, klientów, i naszych decyzji zakupowych.
I tu na scenę wchodzi Biedronka. Ostatnio sieć zalewa masa postów, filmów i zdjęć przedstawiających gigantyczne paragony Biedronki. Kilka portali pokusiło się choćby o porównanie ich z wydrukami konkurencji, które przy Biedronce wyglądają bardzo skromnie. Paragony Biedronki zawierają bowiem – jak to określają Internauci – ,,zbędne treści”, na przykład logotypy czy informacje o „byciu tańszym niż konkurencja”, które spokojnie można usunąć i po prostu ich nie drukować.
Biedronka wy się dobrze czujecie?
Ten paragon ma metr, drukowanie go trwa dobre kilka minut
Gdybym wiedział to nie kupował bym papieru toaletowego pic.twitter.com/poao3T7kxC
— Narodowe Odrodzenie Piwnicy (@CzlowiekPiwnicy) January 20, 2024
W tym kontekście bardzo często pada zarzut, iż Biedronka zwyczajnie nie dba o środowisko, bo woli się pochwalić, iż jest lepsza niż konkurencja. Postanowiliśmy sprawdzić, ile papieru zużywa Biedronka na swoje paragony z przechwałkami. Do tego swoistego eksperymentu zachęcił nas wpis jednego z użytkowników X (dawniej Twitter), który w wulgarny (i dlatego go tu nie dodajemy), ale jednocześnie dosadny sposób opisał to, jakoby kupił w Biedronce jednego banana i dostał paragon na pół metra.
Biedronka chuba nie jest eko, taki długi paragon a kupione 3 rzeczy, choćby jeżeli to papier z recyclingu.#biedronka #eko #waste pic.twitter.com/zZmPR729HK
— Denis (@DenisOGK) February 23, 2024
#biedronka Nie za krótki ten paragon XD? Jeden produkt, a to ma dosłownie pół metra. Straszne marnotrawienie papieru, patrząc na ilość transakcji dziennie. Oczywiście jednak umieszczenie rzucającego się w oczy "JESTEŚMY NAJTAŃSI" jest ważniejsze. To drukowało się dosłownie 30sek pic.twitter.com/vrD5zZwJgu
— hubigama (@hubigama) February 23, 2024
Eksperyment paragonowy
Wzorem Internauty postanowiliśmy kupić jednego banana w Biedronce. Żeby jednak było ciekawiej, ten sam owoc zakupiliśmy również w Lidlu, Carrefourze i Żabce. W trzech pierwszych marketach za zakupy zapłaciliśmy przy kasie samoobsługowej (przy okazji zgadnijcie w którym sklepie, jako jedynym, kasa wydała alert POCZEKAJ NA POMOC), a w Żabce paragon wydała nam pani kasjerka, bo waga przy samoobsługowej nie działała.
Tak oto prezentują się paragony z tych czterech sklepów. Wszystkie mają tę samą szerokość 8 cm. Różnią się jednak długością. Jak można zauważyć, zdecydowanym liderem jest tutaj paragon Biedronki, który ma aż 28,5 cm (odjęliśmy 1 cm za zapisy o rabacie – w innych sklepach rabatu na banana nie było). Na drugim miejscu jest Lidl z paragonem o długości 19 cm. Potem Carrefour z wynikiem 13 cm i Żabka – zaledwie 6 cm.
Co również można zauważyć, w przypadku paragonu Biedronki faktycznie sporą część zajmuje wydruk dodatkowy, czyli opisywane przez Internautów ,,zbędne treści”. Po odjęciu dla wszystkich paragonu elementów, które faktycznie są zbędne albo nietypowe dla “typowego paragonu”, sytuacja się zmieniła. Podstawowy paragon Biedronki ma bowiem tylko 12,5 cm. Podstawowy paragon Lidla jest dłuższy i ma 17,5 cm. Z kolei dla Carrefoura i Żabki wynik się nie zmienił, bo marki nie umieściły żadnych dodatkowych treści.
Teraz przyjrzyjmy się nie tej „podstawowej” części paragonu, a właśnie ,,zbędnej treści”. W przypadku Biedronki jest to 15 cm dodatkowego papieru na jeden paragon (choć w sieci krążą zdjęcia jeszcze dłuższych paragonów). To dużo, ale i tak niewiele, jeżeli nie uświadomimy sobie skali, w jakiej jest to drukowane.
Kilometry zbędnego papieru
W raporcie z 2022 roku Arkadiusz Mierzwa, Dyrektor ds. Komunikacji i Zrównoważonego Rozwoju sieci Biedronka poinformował, iż sklepy z uroczym czerwonym robaczkiem obsługują 5 milionów klientów każdego dnia. To 5 milionów paragonów dziennie. Już sam fakt wydruku „podstawowej” części paragonu w takiej ilości wydaje się szokujący, ale ile papieru zużywa się na ,,zbędne treści”?
Łatwo oszacować, iż dziennie Biedronka produkuje 75 milionów centymetrów, czyli aż 750 kilometrów zbędnego odpadu! To kilka mniej niż długość naszej granicy z Czechami! Gdyby pomnożyć tę długość przez szerokość typowego paragonu, daje nam to płachtę papieru o powierzchni 6 hektarów, co odpowiada powierzchni ponad 8 boisk piłkarskich!
W jaki sposób Biedronka łączy powyższe praktyki ze swoim CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) w zakresie ekologii i zrównoważonego wpływu na środowisko? W końcu sieć chwali się mocno proekologicznymi działaniami i zrównoważonym łańcuchem dostaw. Czy Biedronka zamierza zmienić swoje praktyki w kwestii paragonów, na przykład poprzez zaprzestanie wydruku ,,zbędnych treści” lub poprzez nadruk na drugiej stronie paragonu o normalnej długości? Poprosiliśmy trzy dni temu biuro prasowe Biedronki o komentarz. Do chwili opublikowania publikacji tego tekstu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Chiński gigant logistyczny rozpoczyna współpracę z Biedronką
Znajdziesz nas w Google News