Większość Polaków wyda na prezenty z okazji Dnia Dziecka do 200 zł [BADANIE]

1 tydzień temu

Aż 60 proc. Polaków co roku przygotowuje upominki z okazji Dnia Dziecka. Najczęściej są to zabawki, słodycze, książki, ubrania, a także gotówka. Na tę ostatnią postawi aż 42 proc. badanych. Chociaż większość z nas nie planuje szaleństw, blisko połowa kupujących deklaruje budżet w przedziale 101–200 zł. Co trzeci rodzic wyda więcej niż w poprzednich latach – głównie z powodu wzrastających cen, ale także chęci zakupu lepszej jakości prezentów – tak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo .

Z badania przeprowadzonego przez PayPo wynika, że aż 66 proc. rodziców przy wyborze prezentu kieruje się przede wszystkim preferencjami dziecka, a 58 proc. – jego potrzebami. W efekcie 87 proc. z nas jest przekonanych, iż trafia z upominkiem w dziesiątkę. W tym roku blisko połowa badanych (42 proc.) planuje wydać na prezenty od 101 do 200 zł, co trzeci (32 proc.) od 51 do 100 zł, a 14 proc. między 201 a 500 zł. Tylko 4 proc. zamierza wydać więcej niż 500 zł. 38 proc. ankietowanych zadeklarowało, iż ich wydatki będą wyższe niż rok wcześniej – przede wszystkim z powodu wyższych cen (wskazywane przez 53 proc. tej grupy), ale także chęć podarowania dziecku czegoś „lepszego” (wskazało tak 30 proc. respondentów).

Co znajdzie się w prezentowych koszykach?

Połowa Polaków, decydując się na zakup prezentu, stawia na zakupy online (50 proc. badanych). To o 5 proc. więcej niż na sklepy stacjonarne (45 proc.). Co ciekawe, mimo iż 45 proc. deklaruje kupowanie prezentów z wyprzedzeniem, niemal równie liczna grupa (43 proc.) zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Wśród najczęściej wybieranych upominków królują zabawki – takie jak maskotki, klocki czy lalki, oraz słodycze (po 53 proc.). Na podium znajdują się też książki i gry (38 proc.), a tuż za nimi ubrania (29 proc.) oraz sprzęt sportowy (25 proc.). Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również gadżety elektroniczne, w tym telefony, słuchawki czy zegarki (20 proc.). Co ciekawe, aż 42 proc. Polaków planuje podarować dziecku gotówkę. Co czwarty badany (26 proc.) zdecyduje się na niestandardowy prezent, taki jak wspólny wyjazd, wyjście do kina czy parku rozrywki.

Nie tylko prezent – wspólne świętowanie równie ważne

Dzień Dziecka to coraz częściej nie tylko prezent materialny, ale też okazja do spędzenia czasu razem. 44 proc. ankietowanych planuje świętować ten dzień wspólnym wyjściem na lody, do kina, na plac zabaw czy spacer. 34 proc. zamierza zostać w domu i poświęcić ten czas na wspólną zabawę, grę w planszówki, seans filmowy. Blisko co dziesiąty (7 proc.) ma w perspektywie organizację większego spotkania rodziców z dziećmi, połączonego z dziecięcymi aktywnościami.

***

Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 13-16.05.2025 r. Próba ogólnopolska, Wiek: 18-64, N=500.

Idź do oryginalnego materiału