Decyzje nowego rządu, dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego, a szczególnie to czy CPK w ogóle powstanie, wzbudzają ogromne zainteresowanie wśród Polaków. Premier Donald Tusk podjął właśnie decyzję o przyszłości tego projektu.
Jest zielone światło i CPK powstanie
Premier Donald Tusk zdecydował o kontynuacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przesuwając jednak termin realizacji do 2032 roku. Celem zmiany harmonogramu ma być lepsze dopracowanie szczegółów projektu oraz zapewnienie jego efektywności. Już od dawna mówiło się, iż obecne terminy są nierealne i przy takim tempie prac CPK nie powstanie.
Pytaliście mnie państwo, dlaczego tak długo czekacie na naszą odpowiedź, co do przyszłości projektu, jaki zastaliśmy. Chcę powiedzieć i zamknąć ten rozdział. Poprosiłem, by moi współpracownicy możliwie szybko, skutecznie i obiektywnie przedstawili stan rzeczy, jakie odziedziczyliśmy po poprzednikach. Biorąc pod uwagę napięcia i zamówienie polityczne, prosiłem, by odsunęli pokusy upolitycznienia tej inwestycji. Każdy w Polsce miał wyrobiony pogląd – mówił Donald Tusk na konferencji prasowej.
Zmianie ulegnie także segment kolejowy CPK. Projekt zakładał rozwój sieci kolejowej według modelu piasty i szprych [model zakładający istnienie węzła transportowego oraz zasilających go promienistych linii transportowych, czyli „szprych”; transport następuje najpierw do węzła, a następne od węzła do celu – przyp. red.].
Po pierwsze, jest to zasadnicza różnica wobec projektu poprzedników, to włączenie całej Polski w ten projekt i decentralizacja lokalna i regionalna. W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa po to, by łączyć się w Baranowie. To było najbardziej kontrowersyjne – powiedział premier.
Zamiast szprych powstanie gęsta sieć kolejowa, a początkiem projektu będzie Kolej Dużych Prędkości (KDP) łącząca Warszawę i Łodź z rozwidleniem na Warszawę i Wrocław. Pociągi na tej linii mają według premiera osiągać prędkość choćby 320 km/h.
To ma być projekt 100 minut. W takim czasie będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska. (…) Przygotowujemy model, który nie będzie krzywdą dla nikogo, kto będzie wywłaszczony. Radykalnie zmniejszy się potrzeba wywłaszczeń. Nie będziemy budowali iluzji – przekonywał Donald Tusk.
NA ŻYWO | Konferencja prasowa Premiera Donalda Tuska, Ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, Wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka oraz Sekretarza Stanu w ministerstwie funduszy i polityki regionalnej Macieja Laska. https://t.co/2UezJKNgCF
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) June 26, 2024
Lotniska regionalne otrzymają wsparcie
Szef rządu zapowiedział jednocześnie wsparcie lotnisk regionalnych. Zmodernizowany i rozbudowany ma zostać port lotniczy w Modlinie, który zostanie połączony z warszawskim Dworcem Centralnym. Lotnisko Chopina ma zostać zmodernizowane i – co chyba najważniejsze – ma działać choćby po uruchomieniu CPK.
Nie sądzę, aby ktoś z Katowic, Krakowa, Wrocławia, Szczecina, marzył, aby dojechać najpierw do Baranowa i potem polecieć dalej. Naszym skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych. Będziemy dalej wspierać rozwój lotnisk regionalnych tam, gdzie będzie potrzebne wsparcie państwa. Będziemy przez cały czas dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych. Do tego dochodzi szybka rozbudowa i modernizacja Modlina, lotniska dla tanich linii lotniczych. Temu będzie towarzyszyło dokończenie inwestycji drogowej, ale także będziemy łączyć dworzec centralny z Modlinem linią kolejową – wyjaśniał Tusk.
Premier zapowiedział też rozbudowę sieci dróg, w tym dokończenie rozbudowy autostrady A2 z Warszawy do Łodzi.
Polska stanie się jednym wielkim megalopolis, zobaczymy to za kilka lat. W ten projekt będą włączone wszystkie duże miasta w Polsce – zapewnił Tusk.
Spadek po PiS
CPK to flagowy projekt poprzedniego rządu Prawa i Sprawiedliwości, który od początku wzbudza duże kontrowersje oraz wątpliwości co do jego skali, kosztów i harmonogramu. Z tego powodu nowy koalicyjny rząd ogłosił kompleksowy audyt, który miał ocenić dotychczasowe wydatki związane z tym projektem oraz zakres zrealizowanych prac. Celem kontroli miało być także dostosowanie projektu do rzeczywistości oraz przedstawienie planu dalszych działań. Do audytu jednak nie doszło.
Pierwszy etap projektu, który zgodnie z pierwotnym harmonogramem miał zakończyć się w 2027 roku, obejmuje uruchomienie nowego centralnego lotniska dla Polski w Baranowie pod Warszawą, mogącego obsłużyć około 40 milionów pasażerów rocznie. W kolejnych latach planuje się stopniową rozbudowę tego lotniska, aby było w stanie obsłużyć około 65 milionów pasażerów do 2060 roku.
Projekt obejmował nie tylko budowę wielkiego lotniska pod Łodzią, ale także gruntowną modernizację krajowej sieci kolejowej. Program Kolejowy CPK zakładał budowę 1981 km nowych linii kolejowych do roku 2034, obejmujących 12 tras i 10 tak zwanych “szprych” prowadzących z różnych części Polski do Stolicy i samego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Decyzja rządu dotycząca przyszłości CPK jest kluczowa dla dalszej realizacji tego gigantycznego projektu. Wyzwania technologiczne związane z budową kolei dużych prędkości wymagają szczególnej uwagi, ale odpowiednie zarządzanie i jasne priorytety mogą zapewnić sukces całego przedsięwzięcia.
Warszawa w trójce największych hubów logistycznych! O ile wybudujemy CPK
Znajdziesz nas w Google News