Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie, jest coraz bliżej realizacji. Zgodnie z planem, prace mają ruszyć w 2026 roku, a zakończenie inwestycji przewidywane jest na 2032 rok. Pomimo postępów, zarząd CPK stoi przed ogromnym wyzwaniem związanym ze skumulowaniem wielkich projektów budowlanych w jednym czasie, co wymaga skoordynowania zasobów ludzkich, materiałowych i logistycznych.
Budowa CPK ruszy już wkrótce
Spółka CPK już teraz prowadzi intensywne prace nad projektami i przygotowaniem gruntów pod budowę. Duży nacisk kładzie się na program dobrowolnych nabyć nieruchomości, który umożliwia właścicielom gruntów dobrowolną sprzedaż swoich ziem na potrzeby inwestycji. Według dr Filipa Czernickiego, prezesa spółki, decyzja lokalizacyjna dla lotniska spodziewana pozostało w tym roku. Dzięki temu budowa CPK powinna ruszyć w 2026 roku.
Te działania powinny się zakończyć w przyszłym roku, zatem wówczas będziemy składać wniosek o pozwolenie na budowę i o ile wszystko pójdzie sprawnie, to w 2026 roku byłoby jej rozpoczęcie. W 2031 roku powinniśmy przystępować do certyfikacji lotniska, żeby w drugiej połowie, raczej pod koniec 2032 roku oddać lotnisko do użytku – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes, dr Filip Czernicki.
Równolegle z procedurami formalnymi, realizowane są również prace projektowe nad terminalem lotniczym, który projektują uznane biura architektoniczne Foster + Partners oraz Buro Happold. Projekt obejmuje nie tylko terminal pasażerski, ale także dworzec kolejowy oraz transportowy węzeł komunikacyjny. Z kolei firma Dar Al-Handasah zajmuje się infrastrukturą techniczną, projektując m.in. płyty postojowe, drogi kołowania i systemy lotniskowe.
Czy uda się ukończyć kilka skumulowanych inwestycji w krótkim czasie?
Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi spółka CPK, jest skumulowanie wielu inwestycji w krótkim czasie. Budowa CPK nie obejmuje bowiem tylko samego portu lotniczego. Planowana jest również rozbudowa autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, a także rozwój Kolei Dużych Prędkości. Te trzy gigantyczne przedsięwzięcia, realizowane jednocześnie, będą wymagały zaangażowania olbrzymich zasobów, zarówno ludzkich, jak i materiałowych. Jak podkreśla dr Czernicki, wyzwaniem będzie także zapewnienie odpowiedniej kadry pracowników – do czasu otwarcia lotniska konieczne będzie wyszkolenie tysięcy nowych specjalistów.
CPK jest największą tego typu inwestycją infrastrukturalną w Europie. Jest przedsięwzięciem nie tylko w zakresie zaangażowania środków, ale także w zakresie nowatorskich i najnowocześniejszych technologii. Przy tej skali inwestycji znajdą zatrudnienie nie tylko firmy polskie, ale także firmy z całego świata, choć pod względem lotniska jest to przede wszystkim hub dla Centralnej i Środkowej Europy, niemający konkurencji – podkreśla dr Filip Czernicki.
Inwestycje kolejowe w ramach CPK to kolejny najważniejszy element projektu. Trwa projektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego, w tym linii KDP Warszawa-Łódź, która przejdzie pod przyszłym lotniskiem. Docelowo trasa „Y”, łącząca Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem, umożliwi przejazd z prędkością choćby 320 km/h. Dzięki temu czas podróży między tymi miastami skróci się do 1 godziny i 40 minut, co będzie wielką zmianą na polskim rynku transportowym.
Jest umowa na zaprojektowanie I etapu węzła kolejowego #CPK
Zakres prac obejmuje między innymi odc. Kolei Dużych Prędkości #KDP : Warszawa – Łódź, który będzie przechodzić pod lotniskiem
Więcej szczegółów https://t.co/i2m29nCYxN pic.twitter.com/Ioq6V6JuKd
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) September 20, 2024
Oprócz infrastruktury technicznej, CPK pracuje nad optymalizacją rozkładów jazdy pociągów, prowadząc konsultacje społeczne dotyczące Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ). Projekt ten ma na celu stworzenie efektywnego, nowoczesnego rozkładu jazdy dla całej Polski, koordynującego zarówno przewozy międzynarodowe, jak i krajowe. Celem jest nie tylko poprawa połączeń kolejowych, ale również lepsze wykorzystanie potencjału nowo budowanych tras KDP.
Chcielibyśmy, aby dla projektu CPK w komponencie kolejowym opracować jak najlepszy i profesjonalnie zorganizowany rozkład jazdy dla całej Polski. To się odbywa we współpracy z PKP Intercity, ale także z regionalnymi przewoźnikami. Zależy nam na tym, aby rzeczywiście ten projekt był nowoczesny, opracowany w najwyższych standardach światowych, a to pozwoli udostępnić pasażerom superprodukt. Będziemy mogli z przewidywalną, powtarzalną, logiczną konsekwencją planować rozkłady jazdy pociągów w całej Polsce – tłumaczy prezes CPK.
Mimo wyzwań związanych z realizacją tak skomplikowanego projektu, plany budowy CPK przebiegają zgodnie z harmonogramem. o ile wszystkie procedury administracyjne zostaną zakończone w planowanym czasie, budowa ruszy w 2026 roku, a pierwsze samoloty wystartują z nowego lotniska w 2032 roku. Wykorzystanie nowatorskich technologii oraz kooperacja z międzynarodowymi firmami budowlanymi i inżynieryjnymi pozwolą na realizację tego projektu na najwyższym poziomie. CPK stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie, konkurując z największymi lotniskami w Europie.
Co dalej z planami inwestycji kolejowych CPK? Wyjaśniamy nowy Horyzontalny Rozkład Jazdy