To już III edycja Wiosennych Warsztatów z Agrotroniki, które zorganizowane zostały dla nauczycieli szkół rolniczych z całej Polski w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Zduńskiej Dąbrowie/k. Łowicza.
O tym jak ważne jest kształcenie przyszłych rolników nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jednak aby ta wiedza odnośnie tego jak zmienia się i jak wygląda współczesne rolnictwo, do nich dotarła nauczyciele, którzy ich kształcą muszą tę wiedzę posiadać i temu właśnie służą takie szkolenia dla nich, jak odbywające się od 10 do 11 kwietnia br. Wiosenne Warsztaty z Agrotroniki.
Ten cykl szkoleń organizują już od 3 lat wspólnie Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych, Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie i właśnie Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Zduńskiej Dąbrowie na terenie którego to szkolenie się odbywa.
O tym jak duże jest zainteresowanie wśród nauczycieli szkół rolniczych takim szkoleniem może świadczyć fakt, iż w tym roku, podobnie zresztą jak i w latach ubiegłych liczba uczestników ponownie przekroczyła 80 osób i nie wszystkim chętnych udało się na to szkolenie dostać.
Sztuczna inteligencja rządzi
W tegorocznej edycji organizatorzy skupili się na zastosowaniu sztucznej inteligencji i rozwiązań rolnictwa precyzyjnego w produkcji rolniczej. Uczestnicy zostali podzieleni na mniejsze grupy, tak by mogli bliżej zapoznać się z prezentowanymi zagadnieniami.
Jak powiedział jeden z prowadzących zajęcia, czyli dr hab. inż. Adam Ekielski w tym roku organizatorzy chcieli już wyjść z tematów prostej nawigacji, czy też pozycjonowania satelitarnego, a przejść do elementów w których będzie więcej elementów sztucznej inteligencji.

Z tego powodu takie zróżnicowanie ćwiczeń, ponieważ po pierwsze nauczyciele mieli okazję zapoznać się w praktyce z dronami, które wykorzystują sztuczną inteligencję do nawigacji i identyfikacji danego obszaru a następnie przekazują dane do opryskiwacza, który punktowo wykonuje oprysk na rozpoznanym obszarze gdzie np. występuje zagrożenie chwastami.

Była również okazja zapoznania się z pojazdami autonomicznymi w praktyce, gdzie pojazd wyposażony w systemy nawigacji poruszał się autonomicznie, bez udziału kierowcy po wyznaczonym wcześniej obszarze.
Wszystko kręci się wokół AI
Kolejnym punktem było pokazanie narzędzi, które pozwolą na identyfikację obszarów, osób czy elementów wykorzystując zarówno lidary jak i systemy optyczne. Ponadto na swoim stanowisku dr. Ekielski pokazywał również nauczycielom jak tworzone są proste aplikacje umożliwiające sterowanie takimi narzędziami.
Bardzo ciekawymi ćwiczeniami były również te z zakresu zapytań do sztucznej inteligencji, czyli tzw. prompt engineering (inżynieria zapytań) mające pokazać jak w skuteczny sposób wyłuskiwać dane, tak żeby możliwie jak najefektywniej wykorzystywać sztuczną inteligencję.

Nie mogło również zabraknąć klasycznych zadań z diagnostyki komputerowej maszyn zarówno zdalnie jak i przewodowo. A swego rodzaju wisienką na torcie było umożliwienie nauczycielom w tej edycji Wiosennych Warsztatów po raz pierwszy pokazanie jak identyfikować położenie maszyn, czyli np. robotów udojowych czy podgarniających względem zwierzęcia. I jak podkreślają organizatorzy tego typu ćwiczenie jest chęcią skupienia się również na produkcji zwierzęcej i pokazania możliwości zastosowania tam sztucznej inteligencji.
Podsumowaniem tegorocznej edycji Wiosennych Warsztatów z Agrotroniki niech będzie fakt, iż jak mówią sami nauczyciele, sztuczna inteligencja coraz śmielej wchodzi do rolnictwa i nie będzie od niej raczej odwrotu, dlatego przyszli rolnicy muszą mieć o niej wiedzę, a tą wiedzę mogą zdobywać m.in. w szkołach dzięki nauczycielom, którzy dzięki takim szkoleniom jak to w Zduńskiej Dąbrowie będą mogli im ją przekazywać.