Warszawska Kolej Dojazdowa zrealizuje kolejny etap modernizacji swojej infrastruktury. Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przeprowadzony zostanie remont nawierzchni torowej na odcinku od Warszawy Raków do Podkowy Leśnej Głównej. Prace o wartości ponad 41 mln zł poprawią bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów.
Umowa podpisana
11 sierpnia 2025 roku w siedzibie WKD podpisano umowę na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD”. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mitor Sp. z o.o. Sp.k. oraz Hydropol Sp. z o.o., a całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 41,82 mln zł brutto.
Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 25 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, pokrywające w 100% wydatki kwalifikowalne.
Zakres inwestycji
Prace obejmą zakup, dostawę i montaż nowych szyn typu 49 E1 (S49) wraz ze zgrzaniem w celu wykonania toru bezstykowego na linii kolejowej nr 47 na blisko 19 km toru podwójnego. Modernizacja obejmie odcinek od przystanku Warszawa Raków, przez stację Komorów, aż do stacji Podkowa Leśna Główna.
Wymienionych zostanie także 15 rozjazdów na stacjach: Warszawa Śródmieście WKD (6 szt.), Komorów (5 szt.) i Podkowa Leśna Główna (4 szt.). Wszystkie prace mają zostać zakończone do 31 maja 2026 roku.
Kontynuacja wcześniejszych działań
Obecna modernizacja jest kolejnym etapem długofalowego programu poprawy stanu infrastruktury WKD. W latach 2015–2017 zrealizowano naprawę torów na najbardziej obciążonych odcinkach linii, obejmującą wymianę podtorza, podkładów i przytwierdzeń. Teraz przyszedł czas na wymianę szyn, które zostały ułożone jeszcze w latach 1988–1989.
Bezpieczeństwo i komfort
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży, likwidacja ograniczeń prędkości oraz utrzymanie linii w parametrach eksploatacyjnych umożliwiających prowadzenie ruchu z prędkością do 80 km/h.
Zastosowanie nowoczesnych materiałów zapewni trwałość torowiska przez co najmniej 40 lat, minimalizując koszty przyszłych napraw i podnosząc niezawodność przewozów.
Zobacz również: