Włochy: Budowa mostu na Sycylię za 13,5 mld euro przez cały czas aktualna. Projekt uzyskał aprobatę rządu

9 godzin temu

Międzyresortowy komitet ds. strategicznych inwestycji publicznych zatwierdził prace przygotowawcze do budowy mostu kolejowo-drogowego nad Cieśniną Mesyńską. Konstrukcja o długości 3,7 km z najdłuższym przęsłem 3,3 km ma pobić rekord tureckiego mostu 1915 Çanakkale. Pierwsze działania w terenie mają ruszyć pod koniec lata, a rozpoczęcie adekwatnych prac budowlanych zaplanowano na przyszły rok.

Rząd Giorgii Meloni oficjalnie ogłosił wznowienie projektu budowy mostu na Sycylię w marcu 2023 r., choć wtedy mało kto wierzył w realizację kolejnej politycznej obietnicy. Teraz monumentalna inwestycja otrzymała zielone światło po dziesięcioleciach opóźnień.

Most obsłuży ponad 6 tys. pojazdów na godzinę

Przeprawa połączy wyspę z kontynentalną częścią kraju trzema pasami ruchu w każdą stronę, w tym awaryjnym, oraz torem kolejowym. Konstrukcja ma obsługiwać choćby 6 tys. pojazdów drogowych na godzinę oraz 200 pociągów dziennie, znacząco odciążając ruch promowy między Sycylią a Kalabrią.

Minister transportu Matteo Salvini podkreśla, iż projekt przyspieszy rozwój ekonomiczny południowych regionów kraju, które od lat zmagają się z deficytem inwestycyjnym. Ułatwienie transportu towarów, większy ruch turystyczny i szybsze połączenia kolejowe to potencjalne korzyści dla mieszkańców Sycylii i Kalabrii.

Czy wieloletnie plany znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości?

Pomysł połączenia Sycylii z Półwyspem Apenińskim narodził się wiele lat temu. Współczesne rządy włoskie od 1969 r. wielokrotnie powracały do koncepcji, ale projekt nigdy nie doczekał się realizacji z powodu wysokich kosztów i ryzyka sejsmicznego. Aktualnie największą przeszkodą okazują się kwestie ekologiczne.

Organizacje środowiskowe ostrzegają przed negatywnym wpływem na krajobraz, ekosystem i trasy migracyjne ptaków. Złożono już formalne skargi w tej sprawie. Inżynierowie będą musieli uwzględnić warunki geologiczne, silne wiatry, ruchy tektoniczne i ograniczenia ekologiczne.

Strategiczna infrastruktura obronna NATO

Włoski rząd rozważa klasyfikację mostu jako infrastruktury obronnej, co mogłoby pomóc w spełnieniu zobowiązań NATO dotyczących wydatków wojskowych. Przeprawa miałaby odgrywać kluczową rolę w szybkim transporcie wojsk i sprzętu na południowej flance Sojuszu.

Autor: Damian Malesza
Fot. Ministero delle infrastrutture e dei trasporti

Zobacz również:

Chiny: Katastrofa budowlana nad Żółtą Rzeką – zawalił się łuk mostu w Qinghai
Kolejna szansa dla budowy podmorskiego tunelu kolejowego łączącego Hiszpanię i Maroko
Idź do oryginalnego materiału