Włochy: Stadler zaprezentował pierwszy w Europie wąskotorowy pociąg bateryjny

23 godzin temu

Szwajcarski producent taboru i włoski przewoźnik Ferrovie Appulo Lucane (FAL) zaprezentowali na targach EXPO Ferroviaria w Mediolanie pierwszy z siedmiu wąskotorowych pociągów elektrycznych zasilanych wyłącznie bateriami. Nowe jednostki, które wejdą do eksploatacji na linii Altamura – Matera do końca 2026 r. Całkowita wartość kontraktu wynosi 63 mln euro.

Nowe pojazdy stanowią pewnego rodzaju przełom w europejskim kolejnictwie wąskotorowym.

To pierwszy wąskotorowy pociąg elektryczny w pełni zasilany bateriami we Włoszech i Europie. Jest w 100% ekologiczny i zmieni przyszłość zrównoważonej mobilności w Basilicacie […] Jesteśmy bardzo dumni, iż możemy wprowadzić naszą innowacyjną zieloną technologię na rynek włoski, co przyczyni się do zrównoważonego rozwoju gminy Matera i regionu Basilicata – powiedział Maurizio Oberti, dyrektor sprzedaży Stadlera na rynek włoski.

Projekt realizowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, uzupełniającego funduszu PNRR oraz programu PON-PAC 2014-2020. Włoski przewoźnik wybrał Stadlera w przetargu publicznym o zasięgu wspólnotowym.

Kompleksowe podejście do dekarbonizacji transportu

Wszystkie jednostki zostaną wyprodukowane w szwajcarskiej fabryce Stadlera w Bussnang. Pociągi będą wyposażone w wysokowydajny napęd elektryczny zasilany bateriami, umieszczonymi nad wózkiem silnikowym. Akumulatory będą charakteryzowały się wysoką pojemność energetyczną oraz krótkimi czasami ładowania.

Zrównoważony rozwój przenika wszystkie elementy konstrukcji – od systemu napędowego, przez energooszczędne oświetlenie LED wnętrz, po tapicerkę siedzeń wykonaną z materiałów z recyklingu. Pociągi oferują również dedykowaną przestrzeń dla rowerów elektrycznych oraz niską podłogę ułatwiającą wsiadanie osobom o ograniczonej mobilności.

FAL od lat jest firmą silnie „zieloną”. Dlatego wybraliśmy dla pociągów TREEN barwy odzwierciedlające ideę zrównoważonego rozwoju i troski o środowisko – wyjaśnia Vittorio Zizza, prezes Ferrovie Appulo Lucane.

Przed wejściem do eksploatacji pojazdy przejdą serię rygorystycznych testów zgodnie z wytycznymi włoskiej Krajowej Agencji Bezpieczeństwa Kolei oraz Infrastruktury Drogowej i Autostradowej (ANSFISA).

Fot. Stadler

Zobacz również:

Finlandia: Stadler dostarczy 63 tramwaje Tango Nordic dla aglomeracji Helsinek
TRAKO: Stadler zaprezentował tysięczny pojazd wyprodukowany w Siedlcach – to FLIRT dla Kolei Mazowieckich
Idź do oryginalnego materiału