W wyniki procesu fuzji i przejęć przedsiębiorstwa mogą sprawnie zaadaptować się i odpowiedzieć na dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów. W branżach, gdzie tempo zmian jest niezwykle szybkie, M&A stanowią najważniejszy element strategii rozwoju.
Do głównych czynników wpływających na fuzje i przejęcia należy zaliczyć:
- ekspansję rynkową: zwiększenie zasięgu geograficznego;
- wzrost efektywności: obniżenie kosztów operacyjnych;
- eliminację konkurencji: zwiększenie udziału w rynku.
Fuzje i przejęcia mają również ogromny wpływ na strategię IT organizacji, ponieważ ujednolicenie procesów biznesowych wymaga spójnych, zintegrowanych rozwiązań technologicznych, by zachować płynność operacyjną.
Do budowy nowej strategii IT będą potrzebne aktualne informacje z obu przedsiębiorstw.
- Realizowane procesy biznesowe oraz przepływ danych
Procesy powinny w obu organizacjach być przedstawione w tej samej notacji z podobnym stopniem granulacji. Ułatwi to późniejsze porównanie procesów i zidentyfikowanie rozbieżnych lub powielających się etapów. W celu zachowania spójności operacyjnej, konieczne jest zrozumienie przepływu danych w obu organizacjach oraz opracowanie modelu przepływu danych. Zrozumienie wzajemnych zależności procesów i przepływu danych w obu organizacjach jest najważniejsze dla utrzymania spójności operacyjnej. - Systemy informatyczne
Przeprowadzenie szczegółowego audytu systemów IT obu firm pozwala zrozumieć, jakie technologie są używane oraz jakie są potencjalne obszary do integracji. Ocena technologii umożliwia identyfikację dublujących się lub przestarzałych systemów, które warto wyeliminować lub zaktualizować. Pozwoli to uniknąć nadmiarowych kosztów i uprościć infrastrukturę IT. - Infrastruktura IT i licencje
Sporządzenie listy wszystkich zasobów IT – w tym sprzętu, oprogramowania, licencji oraz umów serwisowych – jest kluczowym krokiem w procesie audytu technologicznego. Taka lista pozwala na pełne zrozumienie dostępnych zasobów, co ułatwia identyfikację obszarów do optymalizacji i integracji. - Bezpieczeństwo
Audyt bezpieczeństwa IT obu organizacji pozwala zidentyfikować potencjalne luki, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu danych po integracji. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie odpowiednich działań w celu zabezpieczenia danych i zapewnienia ciągłości operacyjnej. - Ludzie
Połączenie organizacji IT może wymagać reorganizacji zespołów, przeszkolenia pracowników lub dostosowania ich kompetencji do nowych wymogów. Takie działania są niezbędne, aby zapewnić efektywne funkcjonowanie IT oraz sprostać nowym wyzwaniom i celom organizacyjnym.
Nowa strategia IT powinna być nastawiona na realizację celów biznesowych, optymalizację i zwiększenie efektywności działań oraz obniżenie kosztów. W związku z tym należy w niej uwzględnić szereg kluczowych aspektów.
- Ujednolicenie procesów, danych i aplikacji
Podczas procesu fuzji i przejęć często spotyka się dublujące się systemy (obsługujące te same procesy biznesowe), które można zoptymalizować poprzez konsolidację lub eliminację jednego z nich. Automatyzacja powtarzalnych procesów, szczególnie w obszarach zarządzania danymi i operacji, przyczynia się do wzrostu wydajności i obniżenia kosztów. Migracja danych powinna być przeprowadzana etapowo, aby zmniejszyć ryzyko przerw w działalności. - Infrastruktura
W wielu przypadkach po fuzji korzystne jest ujednolicenie platform IT, na przykład przeniesienie wszystkich danych do jednej chmury lub do jednego systemu core’owego. jeżeli jedna z firm jest bardziej zaawansowana w automatyzacji procesów lub wykorzystaniu chmury, warto w ramach nowej strategii IT przeanalizować możliwość przeniesienia większej liczby zasobów do chmury. Taki krok może zapewnić elastyczniejsze skalowanie i wspierać przyszły rozwój organizacji. - Bezpieczeństwo
Połączenie organizacji wymaga wprowadzenia spójnych polityk dotyczących ochrony danych i zarządzania dostępem, zwłaszcza jeżeli obie organizacje miały różne podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Fuzje często wiążą się z podwyższonym ryzykiem cyberataków, dlatego najważniejsze jest opracowanie kompleksowego planu działania na wypadek incydentu bezpieczeństwa. Starannie zaplanowane zarządzanie ryzykiem oraz przygotowanie na ewentualne cyfrowe ataki w okresie integracji pozwala zminimalizować ryzyko utraty danych i przestojów, zapewniając płynne i bezpieczne funkcjonowanie zintegrowanej organizacji. - Standardy i umowy
Ustalenie wspólnych zasad działania i standardów technicznych zmniejsza ryzyko wystąpienia konfliktów technologicznych oraz ułatwia współpracę zespołów IT. Po fuzji lub przejęciu organizacja często ma możliwość renegocjacji kontraktów z dostawcami technologii lub konsolidacji umów, co może prowadzić do znaczącego obniżenia kosztów. - Komunikacja
Fuzja wymaga wspólnego podejścia do komunikacji w celu zrozumienia różnic kulturowych, sposobów działania, tak aby połączony zespół IT mógł efektywnie współpracować.
Jeśli fuzja wpływa na systemy obsługi klienta, istotne jest zapewnienie transparentnej komunikacji z partnerami i klientami. Przykładem mogą być komunikaty o ewentualnych zmianach oraz przestojach dostępności w systemach obsługiwanych przez klientów, które pomogą utrzymać zaufanie i zrozumienie.
Dostosowanie planów technologicznych po fuzji lub przejęciu to złożony i wieloetapowy proces, który wymaga ścisłej współpracy między działem IT a innymi obszarami organizacji. Kluczowym aspektem jest szybkie zidentyfikowanie najważniejszych elementów infrastruktury IT oraz zaplanowanie ich integracji w sposób spójny i strategiczny.
Warto wprowadzić najważniejsze wskaźniki wydajności (KPI), które będą mierzyć skuteczność działań IT oraz monitorować jakość zintegrowanych procesów i infrastruktury.
Regularna optymalizacja i usprawnianie procesów IT pozwalają na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb organizacji oraz rynku.