Mijający rok był wyjątkowo tragiczny dla światowego lotnictwa. Po relatywnie bezpiecznym 2023 roku, który odnotował jedynie 80 ofiar śmiertelnych w lotnictwie cywilnym, wypadki lotnicze w 2024 roku spowodowały śmierć aż 334 osób. W serii katastrof zginęli nie tylko pasażerowie i członkowie załóg, ale także osoby na ziemi.
Wypadki lotnicze w 2024 roku
Nieoczekiwane awarie, niebezpieczne lądowania i tajemnicze wypadki lotnicze w 2024 roku sprawiły, iż był to jeden z najgorszych okresów w historii lotnictwa. 2 stycznia doszło do dramatycznego incydentu na lotnisku Haneda w Tokio. Samolot Dash 8 wtoczył się na pas startowy bez zezwolenia i zderzył się z Airbusem A350 Japan Airlines. Cudem wszyscy pasażerowie A350 przeżyli, jednak pięciu z sześciu członków załogi Dash 8 straciło życie.
Natomiast 23 stycznia doszło do katastrofy samolotu Jetstream 32 linii Northwestern Air krótko po starcie z lotniska Fort Smith – zginęło sześć osób, jedna przeżyła. Podobny los spotkał 12 lipca Suchoja Superjet linii Gazpromavia, który rozbił się w trakcie lotu technicznego po konserwacji. Zginęła cała trzyosobowa załoga.
24 lipca samolot Bombardier CRJ200ER linii Saurya Airlines rozbił się tuż po starcie z lotniska w Katmandu. Mimo iż lot miał być jedynie transferem technicznym, na pokładzie znajdowało się 19 osób – przeżyła tylko jedna.
Z kolei 9 sierpnia samolot ATR 72-500 linii Voepass Linhas Aéreas rozbił się w drodze do São Paulo. Wszystkie 62 osoby na pokładzie zginęły. Prawdopodobną przyczyną katastrofy była akumulacja lodu na skrzydłach, która doprowadziła do utraty kontroli nad maszyną. Natomiast 22 sierpnia w Tajlandii rozbiła się Cessna Grand Caravan linii Thai Flying Service, zabijając dziewięć osób.
ALERTE – 62 morts dans le crash d’un avion de ligne près de São Paulo, au Brésil, un ATR-72 de la compagnie Voepass Linhas Aéreas. Il transportait 58 passagers et 4 membres d’équipage. Aucun survivant (CNN Brésil). pic.twitter.com/3UBcKlp6VG
— Infos Françaises (@InfosFrancaises) August 9, 2024
Statystyki podwyższyła katastrofalna pomyłka Rosjan
Jednym z najbardziej zagadkowych zdarzeń, jeżeli chodzi o wypadki lotnicze w 2024 roku, była katastrofa frachtowego Boeinga 737-400 linii Swiftair, który 25 listopada rozbił się podczas lądowania na lotnisku w Wilnie. Maszyna, lecąca dla DHL z Lipska, uderzyła w ziemię w dramatycznych okolicznościach.
Początkowo spekulowano, iż wypadek to efekt rosyjskiego sabotażu. Zachodnie służby odkryły bowiem, iż Rosjanie planowali sabotować maszyny transportowe, umieszczając ładunki wybuchowe w przewożonych paczkach. Wstępne analizy rejestratorów lotu nie wykazały jednak żadnej ingerencji zewnętrznej, co rodzi pytania o przyczyny tej tragedii. Niestety, jeden członek załogi zginął.
25 grudnia świat obiegły dramatyczne nagrania z katastrofy Embraera 190 linii Azerbaijan Airlines, który rozbił się podczas podejścia do lądowania na lotnisku w Aktau (Kazachstan). Z 67 osób na pokładzie przeżyło 29, co samo w sobie wydaje się cudem. Co prawda spekulacje na temat „czynnika zewnętrznego” jako przyczyny katastrofy wciąż nie zostały jednoznacznie potwierdzone, ale wszystko wskazuje na omyłkowe zestrzelenie maszyny przez rosyjską obronę przeciwlotniczą.
Rosjanie mieli rzekomo przeprosić za zamordowanie dziesiątek cywilów, jednak prawda okazała się nieco inna. Prezydent Rosji Władimir Putin przeprosił prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa jedynie za to, iż incydent miał miejsce w rosyjskiej przestrzeni powietrznej.
Z kolei 29 grudnia doszło do kolejnego tragicznego wypadku. Boeing 737-800 linii Jeju Air próbował lądować bez wysuniętego podwozia na lotnisku w Muang, co skończyło się katastrofalnie. Maszyna podchodziła do pasa z nadmierną prędkością, a piloci nie zdołali jej zatrzymać, przez co samolot uderzył w betonową ścianę na końcu pasa startowego. Niestety życie straciło aż 179 ze 181 osób będących na pokładzie – przeżyły jedynie dwie stewardesy siedzące w tylnej części samolotu. Rząd Korei Południowej natychmiast zarządził inspekcję podwozi we wszystkich Boeingach 737-800, ponieważ pojawiły się doniesienia o podobnych problemach w innych samolotach tej linii.
Informasi, dan analisa kecelakaan Jeju Air JC2216/HL8088 di Muan, Korea Selatan. (1/7)
Pesawat Jeju Air Boeing 737-800 (reg: HL8088) dengan nomor penerbangan 7C2216 dari Bangkok BKK, Thailand menuju Muan (MWX), Korea Selatan mengalami kecelakaan.
Untuk sementara dari 181 crew… pic.twitter.com/FdHgCoYU36
— Gerry Soejatman (@GerryS) December 29, 2024
Statystyki wypadków lotniczych
Według raportu Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL), wypadki lotnicze w 2024 roku spowodowały śmierć 334 osób, w tym 7 na ziemi. Dla porównania, rok wcześniej liczba ta wyniosła jedynie 80 i był to jeden z najbezpieczniejszych okresów w historii lotnictwa. W całym 2023 roku wydarzyła się tylko jedna poważna katastrofa z udziałem samolotu pasażerskiego – rozbicie się ATR 72 linii Yeti Airlines, w wyniku którego zginęły 72 osoby.
Pomimo rosnącej liczby wypadków, dane Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA) wskazują, iż lotnictwo wciąż jest niezwykle bezpieczne – wypadki zdarzają się raz na 880 293 loty.
Choć ubiegły rok był tragiczny pod względem liczby ofiar, lotnictwo cywilne pozostaje jednym z najbezpieczniejszych środków transportu. W latach 90. liczba ofiar rocznie często przekraczała 1000, podczas gdy w tej chwili statystyczna liczba ofiar oscyluje wokół 341 rocznie. Jednak zdarzały się wyjątki – na przykład w 2014 roku zginęło 692 osoby, a w 2017 tylko 59. Czy 2025 rok przyniesie poprawę? Czas pokaże.
Awaryjne lądowanie w Warszawie! Maszynie LOT-u wysiadły hamulce!
Znajdziesz nas w Google News