Wysokie czy niskie? Spór o ekrany akustyczne na linii Warszawa—Otwock

3 tygodni temu
Zdjęcie: construction workers building a noise barrier


Modernizacja linii kolejowej między Warszawą a Otwockiem budzi kontrowersje wśród okolicznych mieszkańców. Głównym punktem spornym są planowane ekrany akustyczne, które mają chronić okoliczne tereny przed hałasem. Czy jest szansa na kompromis między potrzebami mieszkańców a wymogami ochrony środowiska?

Interpelacja poselska w sprawie uciążliwych ekranów

Posłanka Paulina Matysiak złożyła interpelację do Ministra Infrastruktury, pytając o możliwość zastosowania niskich ekranów akustycznych na remontowanym odcinku linii kolejowej Warszawa Wawer — Otwock. Jej działanie było odpowiedzią na niezadowolenie mieszkańców, którzy sprzeciwiają się budowie wysokich ekranów.

PKP PLK broni swoich planów

W odpowiedzi na interpelację, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło stanowisko PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Spółka realizuje w tej chwili projekt rozbudowy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wawer — Otwock, polegający na dobudowie czwartego toru. Według analizy akustycznej przeprowadzonej w ramach raportu oddziaływania na środowisko, wysokość planowanych ekranów ma wynosić od 2 do 5 metrów.

PKP PLK podkreśla, iż parametry i lokalizacje ekranów są określane przez organy ochrony środowiska w decyzjach administracyjnych. Spółka argumentuje, iż dotychczasowe analizy porealizacyjne na innych projektach nie wykazywały konieczności ograniczania wysokości ekranów.

Czy są alternatywy dla wysokich ekranów?

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji zwróciła uwagę na rozwiązania stosowane w Czechach i Finlandii, gdzie z powodzeniem wykorzystuje się niskie ekrany akustyczne. Zapytała, czy PKP PLK rozważa szersze zastosowanie takich rozwiązań w Polsce.

W odpowiedzi ministerstwo zapewnia, iż spółka regularnie testuje nowoczesne metody walki z hałasem kolejowym. Prowadzone są m.in. testy skuteczności tłumików przyszynowych i smarownic torowych. Jednocześnie PKP PLK zaznacza, iż standardowe wysokie ekrany akustyczne mają największą skuteczność i często są jedynym dostępnym rozwiązaniem pozwalającym na zachowanie norm hałasu.

Estetyka vs. skuteczność

Zarządca infrastruktury deklaruje, iż dokłada wszelkich starań, aby ekrany akustyczne komponowały się z otoczeniem i nie wpływały negatywnie na jego estetykę. Jednak głównym kryterium pozostaje skuteczność w redukcji hałasu. PKP PLK zwraca uwagę, iż przy projektowaniu zabezpieczeń akustycznych bierze pod uwagę nie tylko aspekty techniczne, ale także społeczne, koszty inwestycyjne i utrzymania.

Co dalej z linią Warszawa—Otwock?

Obecnie trwa postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Analiza akustyczna przewiduje spełnienie wymagań ochrony środowiska przed hałasem po zastosowaniu zaproponowanych zabezpieczeń.

Ostateczna decyzja w rękach RDOŚ

To Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie będzie miała decydujący głos w sprawie rodzaju i wysokości ekranów akustycznych na modernizowanej linii. Mieszkańcy liczą na uwzględnienie ich postulatów i znalezienie kompromisu między skuteczną ochroną przed hałasem a zachowaniem walorów estetycznych okolicy.

Z całością odpowiedzi można zapoznać się na stronie Sejmu.

Idź do oryginalnego materiału